Evaluatie- en leerprocessen vormgeven: hoe doe je dat?

ATELIER workshops Theory of Change tijdens Congres Citizenships, Sustainable Places

10 sep 2021 11:36

Onderzoekers en studenten verbonden aan het ATELIER project geven tijdens de conferentie Sustainable Places 2021 een workshop over de aanpak die zij hanteren voor het inrichten van het evaluatie- en leerproces van complexe innovatieprojecten. Ook draagt ATELIER bij aan een workshop over energieburgerschap “Energy Citizenships”

In het Europese project Atelier ontwikkelen Amsterdam en Bilbao wijken die meer energie produceren dan gebruiken. Behalve naar technologische innovatie wordt gekeken naar de menselijke kant van de energietransitie. De Centres of Expertise Urban Technology en Urban Governance and Innovation van de Hogeschool van Amsterdam zijn betrokken als kennispartners.

Energiepositieve wijken

De ontwikkeling van ‘Energiepositieve’ wijken is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn veel partijen bij betrokken, met verschillende belangen. En er liggen uitdagende technische, economische en sociale vraagstukken. Hoe reageren inwoners bijvoorbeeld op technische innovaties en wat vinden ze ervan om in een energiepositieve wijk en woning te leven?

Aanmelden

De Theory of Change biedt de onderzoekers houvast bij het opzetten van evaluatie- en leerkaders. Ze geeft onder meer inzicht in hoe specifieke interventies bijdragen aan het behalen van de einddoelen. Tijdens een workshop vertellen ze welke stappen ze gezet hebben en wat dit oplevert. In de workshop over energieburgerschap wordt multidisciplinair onderzoek besproken.

Sustainable Places 2021

De negende editie van Sustainable Places (SP2021) vindt plaats van 29 september t/m 1 oktober 2021, deels online en deels op locatie in Rome. De conferentie biedt een platform voor de presentatie van resultaten van onderzoek uitgevoerd binnen het Horizon 2020 Framework Programme.