Hoe kun je oud isolatieglas opwaarderen en hergebruiken?

HvA onderzoeker Ed Melet: ‘We willen toepassingen hoog op de R-ladder van circulariteit’

22 dec 2021 11:54 | Kenniscentrum Techniek

Hoe kun je oud isolatieglas opwaarderen en hergebruiken? Die vraag staat centraal in het onderzoek Hergebruikt isolatieglas (2021-2023) van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Hoofddocent Ed Melet vertelde er meer over in zijn online lezing op de C-creators Kennisinnovatiedag, 14 december 2021.

‘De recycling van verouderd isolatieglas gebeurt op technisch vernuftige wijze,’ aldus de docent-onderzoeker in zijn presentatie . ‘Maar de korrels die tijdens dit proces gemaakt worden, eindigen vaak in relatief laagwaardige toepassingen als glaswol en verpakkingsmateriaal. Zonde, als je bedenkt hoeveel energie het kost om glas te maken.’

Hoger op de R-ladder

In Hergebruikt isolatieglas onderzoekt Melet samen met collega-onderzoekers en studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en bedrijven hoe je kunt komen tot toepassingen die hoger eindigen op de R-ladder van circulariteit . Ze zijn de eersten wereldwijd die zo diep in het onderwerp duiken.

Isolatiewaarde

De onderzoekers meten de isolatiewaarde van verschillende soorten glas (afkomstig uit de periodes 1980-1990, 1990-2000 en 2000-2020) en bestuderen (combinaties) van strategieën om deze te verbeteren. Deze lopen uiteen van het aanbrengen van isolerende folies en het opnieuw vullen van de luchtspouw met edelgas tot het plaatsen van een extra glasblad. ‘We bedenken testen ze in de Klimaatkamer van de HvA, tot temperaturen van min twintig graden Celsius,’ aldus Melet.

Metingen in gebouwen

Het team onderzoekt daarnaast in 50 gebouwen hoe HR++ glas veroudert en of het uitmaakt op welke plek, oriëntatie of hoogte de ruiten zich bevinden. ‘Een indicator voor het verlies aan isolatiewaarde van glas is de afname in de hoeveelheid edelgas in de spouw,’ legde de docent-onderzoeker uit. Bedrijven die het glas in hun gebouwen willen laten testen kunnen zich aanmelden via Jolanda Tetteroo .

Verdienmodellen

De docent-onderzoeker verwacht dat bedrijven met de inzichten uit het project tot interessante verdienmodellen kunnen komen. ‘In het Empire State Building in New York hebben ze alvast laten zien dat het kan,’ aldus Melet.

Presentaties bekijken

Behalve van Melet waren er tijdens de Kennisinnovatiedag ook presentaties van Peter Fraanje van TNO (Cascade van biobased materialen), Mariet Sauerwein van het AMS Institute (over het biobased composiet Re-plex) en Thomas Endhoven van EIB (over de meerjarige onderzoeksagenda voor circulariteit in de bouw). Bekijk de presentaties hier .

Meer lezen

Lees hier meer over het project Hergebruikt isolatieglas. Bekijk hier de presentatie of lees het verslag van de C-Creators .

C-Creators

De Kennisinnovatiedag is een initiatief van C-Creators, in 2018 opgericht door de Rabobank Regio Schiphol en Schiphol Groep, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer en met de provincie Noord-Holland als kernpartner. C-Creators wil de transitie naar de circulaire economie binnen de Metropool Regio Amsterdam (MRA) versnellen, onder meer via het delen van kennis.