Hogeschool van Amsterdam

Van 'leren lezen' naar 'lezen om te leren'. Samenwerkend lezen in het voortgezet onderwijs.

Artikel

Hoewel er veel bekend is over effectief leesonderwijs, blijft toepassing in het voortgezet onderwijs vaak uit. Om deze kloof te dichten heeft de Universiteit van Amsterdam een lesmethode ontwikkeld waarbij leerlingen in kleine groepjes met hun schoolteksten aan de slag gaan. De effectiviteit hiervan werd getest op drie scholen in Amsterdam-West. Een taalcoördinator van een van deze scholen geeft uitleg over deze aanpak.

Referentie Moeken, N., Kuiken, F., & Welie, C. (2016). Van 'leren lezen' naar 'lezen om te leren'. Samenwerkend lezen in het voortgezet onderwijs. Van twaalf tot achttien, 26(1), 22-23.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 januari 2016

Publicatiedatum

jan 2016

Auteur(s)

Niki Moeken
Folkert Kuiken

Publicaties:

Research database