Effecten van nascholingen wetenschap en techniek in het primair onderwijs in de regio Amsterdam

Artikel

In het kielzog van post-Sputnik curriculumvernieuwing in het middelbaar onderwijs in de Verenigde Staten werd ook ruim aandacht gegeven aan natuurwetenschap in de basisschool. Er werden interessante programma’s ontwikkeld met nadruk op hands-on science en onderzoekend leren (inquiry). Voorbeelden zijn Amerikaanse programma’s als Science:A Process Approach (SAPA), een programma dat een systematische opbouw van cognitieve onderzoeksvaardigheden beoogde, gebaseerd op de leerpsychologie van Robert Gagné die zelf ook actief betrokken was; Science Curriculum Improvement Study (SCIS) dat werd geleid door fysicus Robert Karplus en ontwikkeld vanuit een Piaget achtergrond;Elementary Science Study (ESS) dat in de eerste plaats was ontwikkeld rond succesvolle onderzoekend leren activiteiten zonder een expliciete leertheorie; en Nuffield Science 5/ 13 dat werd ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk. Elk van deze programma’s van de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw heeft een moderne opvolger gekregen, respectievelijk STC, FOSS, INSIGHTS, en Nuffield Primary Science. Succesvolle activiteiten zoals Mystery Powders en Batteries and Bulbs van ESS leven nog steeds voort in moderne incarnaties in veel andere methoden.

Referentie van Eijck, T., & van den Berg, E. (2011). Effecten van nascholingen wetenschap en techniek in het primair onderwijs in de regio Amsterdam. Tijdschrift voor didactiek der B-wetenschappen, 28(2), 3-20.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 januari 2011

Publicatiedatum

jan 2011

Auteur(s)

Thomas van Eijck
Ed van den Berg

Research database