Terugblik Kohnstammlezing 2022 met Robbert Dijkgraaf

‘Hoe talent op zijn plek valt’ door Robbert Dijkgraaf

23 nov 2022 10:00 | Afdeling Communicatie

Robbert Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, heeft op maandag 21 november 20.00 uur de Kohnstammlezing gehouden. Zijn lezing is getiteld: ‘Hoe talent op zijn plek valt’.

Meer over de Kohnstammlezing 2022

Op welk moment in de geschiedenis bevinden we ons momenteel? Leven we in een gouden tijd, vol kansen en mogelijkheden? Of staat onze manier van leven, leren en werken onder druk en ligt er een opdracht om hier samen iets aan te doen? Beide, betoogt minister Robbert Dijkgraaf (OCW, D66) in zijn Kohnstammlezing.

Ons onderwijs leidt voortreffelijke wetenschappers en vakmensen op. Kennis en technologie hebben ons gezonder en welvarender gemaakt. Toch kan de wereld van nu veeleisend zijn en ook zo aanvoelen. In de toekomst kijken gaat soms lijken op het staren naar een blinde muur. Studeren wordt stressen richting de finishlijn en onderzoek een ratrace om fondsen en posities. Dit is simpelweg onhoudbaar.

Hoe brengen we ondanks de veeleisendheid van het bestaan, meer licht en lucht in de levens van (jonge) mensen? Hoe helpen we mensen hun plek in de samenleving vinden en hoe waarderen we álle talent? Hoe zorgen we ervoor dat we onze energie richten op het potentieel in plaats van op het pessimisme? Het zijn vragen die de minister iedere dag bezighouden. In deze Kohnstammlezing neemt hij de luisteraar mee in zijn zoektocht naar antwoorden.

Het terugkijken van de lezing is mogelijk via deze livestream .

Over Robbert Dijkgraaf

Prof. dr. R.H. (Robbert) Dijkgraaf (1960) is sinds januari 2022 minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Hij was van 2012 tot 2021 directeur van het Institute for Advanced Study (IAS) in Princeton en daarvoor was hij van 2008 tot 2012 president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Daarnaast was hij van 2005 tot 2022 als universiteitshoogleraar verbonden aan de Universiteit van Amsterdam met als vakgebied de theoretische natuurkunde. Dijkgraaf studeerde natuurkunde en wiskunde aan de Universiteit Utrecht waar hij in 1986 cum laude afstudeerde en in 1989 cum laude promoveerde bij Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft. Zijn onderzoek betrof de snaartheorie, kwantumgravitatie en diverse onderwerpen op het grensvlak van wiskunde en deeltjesfysica. De snaartheorie wordt soms wel de theorie van alles genoemd. Natuurkundigen proberen met deze theorie een brug te slaan tussen de relativiteitstheorie en de quantummechanica met als doel het beschrijven van alle elementaire deeltjes en de krachten daartussen. In 2003 ontving hij voor zijn onderzoek de NWO-Spinozapremie, de hoogste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland.

Over de Kohnstammlezing

De Kohnstammlezing vindt jaarlijks plaats en heeft een lange traditie: dit jaar is de 22e editie. De lezingenreeks, georganiseerd door het Samenwerkingsverband Onderwijs en Opvoeding Amsterdam, is geïnspireerd door het werk van Philip Kohnstamm en is uniek in haar soort: op het grensvlak van het maatschappelijk debat, het wetenschappelijk onderzoek en de praktijk van onderwijs en opvoeding. De lezing wordt gepubliceerd in een speciale reeks, uitgegeven door de Vossiuspers UvA. De lezing wordt digitaal uitgegeven.

Het Samenwerkingsverband Onderwijs en Opvoeding Amsterdam bestaat uit: de Faculteit Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), de afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA), Kohnstamm Instituut UvA BV en LEARN! Onderzoeksinstituut van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU).