Onderzoek over training oudergesprekken met VR wint 3e prijs

10 feb 2022 15:00

Lector Ron Oostdam en docent Robert van Mulligen hebben de 3e prijs gewonnen met het jaarlijkse ‘HvA-Onderzoek van het Jaar’ voor hun onderzoek over het trainen van startende leerkrachten met behulp van Virtual reality (VR). Dit werd vanochtend bekend gemaakt tijdens de HvA-Kennisparade vanuit de Nieuwe de La Mar theater.

Het onderzoek was samen met twee andere onderzoeken genomineerd voor het Onderzoek van het Jaar. Het project richt zich op de groeiende mogelijkheden op het gebied van Virtual Reality (VR) voor de lerarenopleiding en onderzoekt of Virtual Reality kan helpen bij het voorbereiden van leraren in wording op lastige oudergesprekken. Doel van het project is om te onderzoeken welke toegevoegde waarde het inzetten van VR-brillen kan hebben bij het opleiden van educatieve startbekwame professionals.

Oordeel van de jury

De jury noemt de opzet van het onderzoek ‘helder en buitengewoon professioneel’. Ook benadrukt de jury de directe impact die het onderzoek heeft op de kwaliteit van ons onderwijs binnen de HvA.

‘Het is een geweldige blijk van waardering'

Ron Oostdam, lector Maatwerk in Leren en Instructie is vereerd met de prijs: ‘Door het organiseren van een jaarlijkse prijs voor genomineerde onderzoeken laat de HvA zien dat naast het verzorgen van onderwijs ook het uitvoeren van onderzoek een centrale plek heeft gekregen in de organisatie. Een nominatie als Onderzoek van het Jaar, ongeacht de prijs die het onderzoek uiteindelijk krijgt, is een geweldige blijk van waardering voor alle collega docent-onderzoekers die hebben meegewerkt. Vanuit het hele projectteam zijn we zeer vereerd met onze derde prijs en feliciteren wij natuurlijk van harte onze collega’s met hun behaalde eerste en tweede prijs. Vanuit FOO gaan we uiteraard ons uiterste best om ook volgend jaar weer een nominatie in de wacht te slepen.'

Meer over de 'Onderzoek van het Jaar'prijs

Met de jaarlijkse ‘Onderzoek van het Jaar’ prijs wil de HvA een voorbeeldstellend onderzoeksproject van de Hogeschool van Amsterdam vieren en belonen. De prijs richt zich op een onderzoeksproject in de HvA dat gedaan wordt vanuit een facultair onderzoeksprogramma, kenniscentrum en/of Centre of Expertise (CoE).