Podcast Hessel Nieuwelink over burgerschapsonderwijs

Waarom is het belangrijk om burgerschap een plek te geven in ons onderwijs?

15 apr 2021 15:19 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Lector Burgerschapsonderwijs Hessel Nieuwelink werd deze week geïnterviewd door Tjip de Jong voor de podcast Tjipcast. Zij spreken onder meer over het belang van burgerschapsonderwijs, hoe leraren en scholen het vorm kunnen geven en het belang van goed opgeleide leraren.

Aanleiding voor deze podcast is een opiniestuk dat Tjip de Jong schreef met Marcel Schmeier voor de onderwijsblog van NRC. Hierin nemen ze stelling tegen burgerschap. Ze signaleren onder meer dat de overheid scholen steeds meer oplegt wat voor waarden ze moeten overdragen. En dus stelling neemt in wat ‘een goede burger’ is. Dit opent de deur naar politieke inmenging in het onderwijs, iets wat we zouden moeten voorkomen. Zoals radicaal verschillende opvattingen over immigratie, geloof of duurzaamheid. Liever richten zij zich op school op de overdracht van kennis, dan volgt actief burgerschap vanzelf.

Hessel Nieuwelink

Volgens Hessel Nieuwelink is deze redenering te kort door te bocht. Kennis over democratie en politiek gaat juist hand in hand met burgerschapslessen. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Kennis is belangrijk, maar dat vraagt ook iets van docenten en scholen. Een onbelicht thema vindt Hessel. Maar wat moeten we dan doen als school en samenleving?

In deze podcast gaan Hessel en Tjip hier uitgebreid over met elkaar in gesprek.

Beluister de podcast op Tjipcast of bekijk de podcast op Youtube