Nieuwe podcast, TAAL gewoon doen!

Podcast van Eline van Batenburg en Marrit van de Guchte

4 mrt 2021 09:03 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Zin om vanuit je luie stoel of tijdens je ommetje weer wat vakdidactische inspiratie op te doen en te horen over frisse en wetenschappelijk onderbouwde ideeën voor de lespraktijk? Luister dan dan de nieuwe podcast TAAL gewoon doen! Deze podcast wordt gemaakt door Eline van Batenburg en Marrit van de Guchte (onderzoeker en vakdidactica Duits, UvA).

In elke aflevering bespreken Eline en Marrit een taaldidactisch idee vanuit het perspectief van de docent, de leerling en de onderzoeker. Na het beluisteren van de aflevering heb je weer volop ideeën voor de MVT-les.

Eerste aflevering

In deze Corona-periode, waarin leerlingen op afstand onderwijs volgen en er relatief weinig interactie is, is de eerste aflevering meteen een schot in de roos. Marrit en Eline bespreken hoe je leerlingen via audio-, video- en tekstchat verleidt tot het communiceren in de vreemde taal.
Samen met Paul Halma (docent Duits op het A. Roland Holst College en opleider bij de HvA) en de leerlingen Dirkje en Reyer bekijken ze hoe online communicatie spreekplezier verhoogt, spreekangst verlaagt en op die manier bijdraagt aan een betere spreekvaardigheid.

Ondersteunend materiaal voor de lessen

Voel je vrij om studenten, docenten en onderzoekers in het veld te wijzen op deze podcast, hem in te zetten als ondersteunend materiaal voor je lessen én om Marrit en Eline te bestoken met taaldidactische vragen (van docenten, studenten en jullie zelf) die beslist aandacht nodig hebben. Ongeveer elke zes weken zal er een nieuwe aflevering uitkomen. De podcast is te beluisteren via Spotify en (binnenkort) via iTunes en is ook te vinden op LinkedIn.

Meer weten?

Neem contact op met Eline van Batenburg.