Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Hoe te bevorderen dat uitkeringsgerechtigden in een schuldregeling gaan werken?

uit de schulden, aan het werk?

Artikel

Momenteel blijkt slechts een fractie van de bijstandsgerechtigden die in een wettelijke of minnelijke schuldregeling zitten, te gaan werken. Voor betrokkenen, schuldeisers, uitkeringsverstrekker (veelal de gemeente) en de samenleving als geheel zou het veel beter zijn wanneer dat wel het geval zou zijn. Wij pleiten er voor dit langs twee wegen sterk te bevorderen. Allereerst zouden schuldeisers sneller akkoord moeten gaan met een schuldregeling voor bijstandsgerechtigden, bij voorkeur d.m.v. een minnelijke regeling met inzet van een saneringskrediet. Daarnaast zouden schuldenaren direct na toekennen van een dergelijke schuldregeling werk gerichte coaching en/of training moeten krijgen gericht op weer gaan werken.

Referentie van der Laan, J., & van Geuns, R. C. (2017). Hoe te bevorderen dat uitkeringsgerechtigden in een schuldregeling gaan werken? uit de schulden, aan het werk? Schuldsanering, 2017(02), 16-19.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Maatschappij en Recht 1 juni 2017

Publicatiedatum