Kenniscentrum Maatschappij en Recht

De Landelijke Dag van het Kinder- en Jongerenwerk 2022

15 jul 2022 10:47 | Faculteit Maatschappij en Recht

De liefde voor het vak jongerenwerk werd op dinsdag 17 mei 2022 gevierd op de Landelijke Dag van het Kinder- en Jongerenwerk. Live in de Q-factory in Amsterdam ging het met lezingen, workshops, én de lectorale rede van Stijn Sieckelinck over de vraag: Hoe bewaken en boosten we de mentale gezondheid van kinderen en jongeren, maar ook van jou als kinder- en jongerenwerker?

Thema 2022: Open up, don't drop - Mentale gezondheid

De coronacrisis heeft een groot effect (gehad) op kinderen en jongeren. Kinder- en jongerenwerkers waren de afgelopen jaren harder nodig dan ooit. Wat is er nodig om - nu de maatschappij weer verder opent – de mentale gezondheid van jongeren te behouden en versterken? En hoe zorgen we dat er voldoende aandacht is voor de kinder- en jongerenwerker zelf?

Het programma bestond onder andere uit:

• Een lezing van Micha de Winter, Sociaal-Pedagoog en em. professor Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken van de Universiteit Utrecht;
  • Verschillende boost-sessies, georganiseerd door de deelnemende partners;
  • De lectorale rede van Stijn Sieckelinck van het lectoraat Youth Spot van de Hogeschool van Amsterdam. Lees hier meer over de lectorale rede.

Ervaringen

De dag werd bezocht door meer dan 200 kinder- en jongerenwerkers. Het was voor veel bezoekers een verademing vakgenoten weer live te ontmoeten en gezamenlijk inspiratie op te doen. Stijn Sieckelink (HvA lector Youth Spot) vertelt over de dag: “Een dag boordevol energie, waar heel erg naar is uitgekeken. Eindelijk mochten we weer samenkomen om kennis over het kinder- en jongerenwerkvak met elkaar uit te wisselen. Er heerste daardoor een bijzondere sfeer. Voor mij persoonlijk was de afsluiting van de dag met de lectorale rede extra speciaal.”

Deze positieve energie was ook goed voelbaar voor andere bezoekers uit de beroepsgroep: “Eindelijk konden we weer samenzijn als vakgenoten onder elkaar. Wat opviel was de energie die er hing. De liefde voor het vak en de liefde voor de jongeren. We werken allemaal vanuit ons hart. Het is zo mooi om onderdeel te mogen zijn van deze groep die zoveel liefde heeft voor het vak. Deze dag heeft voor mij duidelijk gemaakt dat de visie die ik heb over het werken met jongeren door veel anderen wordt gedeeld: werken met jongeren draait vooral om oprechte liefde.”, aldus Jeanie Overduin (Stichting DOCK).

De Landelijke Dag van het Jongerenwerk

De landelijke Dag van het Jongerenwerk 2022 is een initiatief van het Landelijk Strategisch Overleg Jongerenwerk. Dit overleg bestaat uit: de Hogeschool van Amsterdam – Lectoraat Youth Spot, het Nederlands Jeugdinstituut (Nji), Erasmusplus, Sociaal Werk Nederland, Verdiwel, gemeente ‘s Hertogenbosch, BVjong; met ondersteuning van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.