Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Van Schulden naar Kansen: 7 verdiepende webinars

11 jan 2022 00:00 | Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Wat zijn de voor- en nadelen van doelgroepgericht werken bij projecten voor armoede- en schuldenbestrijding? Welke ondersteuning hebben zzp’ers specifiek nodig in tijden van corona? Hoe zorg je in schulden- of armoedeprojecten voor daadwerkelijk duurzame gedragsverandering? Deze en andere vragen komen aan bod in zeven verdiepende webinars vanuit het project Van Schulden naar Kansen van het lectoraat Armoede Interventies.

Kennis -en uitvoeringsgerichte sessies

Op 1,2,3 en 10 februari worden zeven webinars aangeboden over verschillende onderwerpen. Als deelnemer kun je een eigen programma samenstellen uit verschillende kennis- en uitvoeringsgerichte sessies. De volgende vragen staan daarin centraal:

• Doelgroepgericht werken, do or don't?

• Hoe kunnen financiers en overheden beter sturen op het realiseren van collectieve impact?

• Hoe kan je succesvol werken aan motivatie bij mensen?

• Wat is het belang van methodisch werken en wat kunnen we leren uit andere domeinen?

• Wat kunnen vrijwilligers, ervaringsdeskundigen en beroepskrachten van elkaar leren en wat is de toegevoegde waarde van gemeenschappelijk optreden?

• Hoe bereik je zzp’ers met informele armoede- en schuldenprojecten?

• Hoe kun je werken aan duurzame gedragsverandering?

Van Schulden Naar Kansen

Het lectoraat Armoede Interventies, Nationale-Nederlanden en Aegon voerden vijf jaar lang een programma uit gericht op het terugdringen van armoede en schulden. In totaal werden 85 lokale informele armoede- en schuldenprojecten hiermee ondersteund. In 2020 is dit programma en het vijfjarige impactonderzoek afgerond. In november 2021 zijn de inzichten gepresenteerd met een jubileumcongres en het boek 'Van Schulden Naar Kansen - Weten Wat Werkt'

Bekijk hier het jubileumcongres terug of lees meer over het project op www.hva.nl/vanschuldennaarkansen