Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Start pilotproject ‘Geestelijke gezondheid en schulden’

28 mei 2021 00:00

Het pilotproject ‘Geestelijke gezondheid en schulden’ van de gemeente Amstelveen is officieel van start gegaan! De gemeente wil samen met het lectoraat Armoede Interventies van de Hogeschool van Amsterdam onderzoeken wat de voordelen zijn van het afkopen van (relatief kleine) schulden van inwoners met een lichte, enkelvoudige psychiatrische stoornis.

Ervaren zij daardoor bijvoorbeeld minder stress in hun dagelijkse leven? En wat is het effect van de kwijtschelding op hun psychische problemen en de behandeling ervan?

Om dit te onderzoeken zullen alle deelnemers aan het pilotproject worden geïnterviewd (circa 10-20 deelnemers in totaal) door de onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam. Ook zullen er groepsgesprekken met schuldhulpverleners en behandelaars worden ingepland om te praten over opschalingsmogelijkheden. De trotse bedenker van dit bijzondere project is wethouder Marijn van Ballegooijen.

De gemeente Amstelveen heeft een persbericht hierover uitgegeven. Dit kunt u hier lezen

Voor meer informatie of vragen over het project kunt u contact opnemen met onderzoeker Sibel Telli.