Kenniscentrum Maatschappij en Recht

De impact van vijf jaar armoede en schuldenbestrijding

25 mei 2021 00:00 | Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Roeland van Geuns, lector Armoede Interventies aan de Hogeschool van Amsterdam, onderzocht vijf jaar lang de impact van armoede en schuldenbestrijding van de Stichting van Schulden naar Kansen (Nationale-Nederlanden) en Aegon. Dit jaar wordt het onderzoek afgerond en worden de conclusies gepresenteerd met een landelijk congres. In een interview voor het jaaroverzicht vertelt hij over zijn rol als eindverantwoordelijke en mede-ontwikkelaar van dit unieke onderzoek.

‘Het onderzoek van Stichting van Schulden naar Kansen is uniek. Met een looptijd van vijf jaar is het een van de weinige langlopende onderzoeken op het gebied van armoede en schuldenbestrijding. Ook is het een breed onderzoek: naar de projecten en de deelnemers aan de projecten tot betaalgedrag en -achterstanden in het gebied waar de deelnemers wonen. De projectdeelnemers zijn bovendien intensief gevolgd en op drie momenten bevraagd. Het onderzoek is groots en ambitieus. Voor mij als onderzoeker voelde het dan ook als een geweldig cadeau om dit te mogen doen.

Normaal gesproken zou mijn aanstelling bij de Hogeschool van Amsterdam begin 2021 eindigen vanwege mijn leeftijd. Maar, omdat ik het onderzoek voor Stichting van Schulden naar Kansen wilde afmaken, heb ik mijn aanstelling met een jaar mogen verlengen. Om aan de wieg van het programma en het onderzoek te staan was geweldig. Ik wil het nu ook helemaal afronden.

Landelijk congres november 2021

Met het onderzoek hopen we een aantal vragen te kunnen beantwoorden, waar we tot nu toe in Nederland geen antwoord op hebben. Voor welk soort stappen vooruit, op het niveau van huishoudens, leveren projecten buiten de reguliere schuldhulpverlening een waardevolle bijdrage? Op welke gebieden zien we de deelnemers aan de projecten vooruitgaan, en waar is dit wellicht minder het geval? De conclusies maken we op 25 november tijdens een landelijk congres bekend.

Het lastigste in de afgelopen vijf jaar was om voldoende deelnemersrespons te krijgen. Projecten hebben hier hard aan getrokken en samen met de stichting hebben we hen hierbij zoveel mogelijk ondersteund met tips en tools en het terugkoppelen van de tussentijdse resultaten. Gelukkig heeft in 2020 corona minder impact gehad op de deelname aan de projecten en de respons van deelnemers, dan dat we hadden gedacht. Doordat de projecten moesten overgaan naar online begeleiding, hadden we verwacht dat veel deelnemers zouden afhaken. Dat is gelukkig slechts in beperkte mate gebeurd.

Al met al hebben we voldoende data voor goede analyses, zodat we de onderzoeksvragen kunnen beantwoorden en concrete adviezen en handvatten kunnen geven voor projecten en subsidiegevers. Ook hopen we dat de inzichten piketpaaltjes kunnen worden, die een agenda voor vervolgonderzoek opleveren in Nederland. Bijvoorbeeld voor specifieke doelgroepen als zzp’ers. Naarmate we meer weten, kunnen we specifiekere vragen gaan stellen. En met de inzichten die we hieruit opdoen, kunnen we mensen gerichter en beter helpen.’

Lees hier het volledige jaaroverzicht

Stichting van Schulden naar Kansen

Stichting van Schulden naar Kansen maakt zich sinds 2008 sterk voor het bevorderen van financiële redzaamheid in Nederland. Met het gelijknamige programma van Schulden naar Kansen wordt gewerkt aan een concreet doel, namelijk: armoede door probleemschulden in 4 steden in Nederland binnen 5 jaar terugdringen. Er zijn de afgelopen vijf jaar 53 maatschappelijke projecten gesteund die mensen helpen om orde en overzicht in hun financiën aan te brengen, meer financieel weerbaar te worden en hun inkomen te vergroten.

Bron: Stichting van Schulden naar Kansen