Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Handboek oplossingsgericht werken bij bezwaar

1 apr 2021 00:00

Het handboek geschreven door Arnt Mein (Hogeschool van Amsterdam/Legal Management) en Sanne Marx (Marx Bezwaarbehandeling) is gebaseerd op het onderzoek naar de bezwaarpraktijk in vijf gemeenten in Noord Holland. Dit onderzoek is uitgevoerd door het lectoraat Legal Management van de HvA.

Oplossingsgericht werken bij bezwaar is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
De kansen en mogelijkheden van oplossingsgericht werken bij bezwaar worden niet optimaal benut. Dat is jammer, want het kan bijdragen aan meer tevreden bezwaarmakers en beter aanvaardbare besluiten. In dit handboek bieden de auteurs aanknopingspunten om meer te halen uit oplossingsgericht werken in de bezwaarpraktijk. Wat gaat goed en wat kan beter? Waar zijn
bezwaarbehandelaars en hun leidinggevenden mee geholpen?

Het boek is gebaseerd op onderzoek van het lectoraat Legal Management van de Hogeschool van Amsterdam naar de bezwaarpraktijk in vijf gemeenten in NoordHolland. Het onderzoek maakt duidelijk dat de beroepshouding van de bezwaarjurist en de organisatiecultuur waarin die werkzaam is doorslaggevende factoren zijn. Hoe meer responsief, hoe gemakkelijker het oplossingsgericht werken.
De lessen die uit het onderzoek zijn te trekken, worden verrijkt met ander onderzoek naar de bezwaarpraktijk en aangevuld met praktische adviezen om oplossingsgericht te werk te gaan. De hoofdstukken worden afgewisseld met interviews met experts uit de wetenschap en beroepspraktijk.
Het handboek is bedoeld voor bezwaarjuristen en hun leidinggevenden, maar kan ook worden gebruikt in het juridisch beroepsonderwijs.

Het boek is hieronder als PDF te downloaden, of te bestellen in boekvorm.