Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Van Schulden naar Kansen: weten wat werkt

online programma

Congres

In 2021 ging het jaarcongres armoede en schulden van het Lectoraat Armoede Interventies over 'Van Schulden naar Kansen - weten wat werkt’. De jubileum editie van het congres vond op 25 november online plaats vanuit de Hogeschool van Amsterdam.

Van Schulden Naar Kansen

Stichting Van Schulden Naar Kansen (VSNK), Aegon en het Lectoraat Armoede Interventies van de Hogeschool van Amsterdam voerden tussen 2016 en 2020 in zeven steden een programma uit dat gericht was op het terugdringen van armoede en schulden. In totaal werden 85 lokale informele armoede- en schuldenprojecten ondersteund. Doel van het onderzoek was onder meer beantwoording van de vraag: wat werkt er voor wie?

Na vijf jaar programma en onderzoek hebben we wel wat antwoorden op die vraag. In het boek ‘Van Schulden naar Kansen: weten wat werkt’ staan de resultaten van dit unieke langjarige onderzoek beschreven.

Het congres terugkijken

Tijdens het online congres presenteerden we de belangrijkste resultaten en conclusies van het onderzoek. Hoe ontwikkelt de financiële zelfredzaamheid van huishoudens zich? Wat weten we nu over wat er voor wie werkt? Aanvullend op het congres zijn in de maanden erop volgend verdiepende webinars georganiseerd.

Programma Van Schulden naar Kansen

Het lectoraat Armoede Interventies, Nationale-Nederlanden en Aegon voerden vijf jaar lang een programma uit gericht op het terugdringen van armoede en schulden: Van Schulden naar Kansen. In 2020 is dit programma en het vijfjarige impactonderzoek afgerond. En in 2021 is het boek 'Van Schulden naar Kansen: weten wat werkt' met alle resultaten gepresenteerd.

21 december 2022

Startdatum 25 nov 2021