Het nieuwe Makerslab HvA officieel geopend

18 jan 2023 00:00

In aanwezigheid van Fablab-grondlegger Neil Gershenfeld en Professor of Practice Marleen Stikker werd afgelopen vrijdag het nieuwe Makerslab in het Theo Thijssenhuis officieel geopend. In een tot de nok gevulde Gerard van Haarlemzaal overhandigde rector Geleyn Meijer een door studenten gemaakte sleutelbos aan Makerslab-coördinatoren Sander van Vliet (FDMCI) en Jan-Willem Meijer (FT). Een mooi symbool voor de officiële opening die bovendien de veelzijdigheid van het Makerslab tot in de puntjes verbeeldde.

De opening van het Makerslab viel samen met de viering van het 15-jarig bestaan van Fablab Amsterdam, wat voor Fablab-grondlegger en MIT-hoogleraar Neil Gershenfeld een mooie aanleiding was om naar Amsterdam te komen. Tijdens het symposium, voorafgaand aan de opening, nam hij de aanwezigen mee terug naar het jaar 1998 toen zijn cursus 'How to make (almost) anything' aan de basis stond van een wereldwijde makersbeweging en de oprichting van vele Fablabs. Een van die Fablabs (de eerste in Europa) werd 15 jaar geleden in de Waag op de Amsterdamse Nieuwmarkt geopend door Marleen Stikker. Zij lichtte de ontwikkeling van dit Fablab toe en de plek die het vandaag de dag inneemt in haar Professor of Practice-ship bij de HvA.

Fotograaf: Omri Raviv

Wrijving geeft glans

Decanen Frank Kresin en Esther Ras (FT) bespraken het belang van de cross-facultaire samenwerking in het Makerslab. Esther Ras: ‘Het Makerslab is een open space voor iedereen. Studenten van verschillende faculteiten leren elkaars taal te spreken. Dat kost tijd, maar we zien het nu al gebeuren.’ Frank Kresin: ‘Juist die ‘culturele botsing’ is nodig voor verandering. Ze zeggen wel: wrijving geeft glans. Eigenlijk wil je dat alle HvA-studenten makers worden. Dan komt echte verandering op gang, wat zorgt voor krachtigere, zelfbewustere studenten, professionals én burgers.’

Culturele mix

​​​​Een panel bestaande uit Marta Malé-Alemany (Robot Lab - FT), Troy Nachtigall (lector Fashion Research & Technology), Andre Neumann (Opleidingsmanager CMD), Erwin Borgmeier (opleidingsmanager Engineering) en Elisa van der Burg (HvA-alumnus) discussieerde onder leiding van moderator Marsha Simon over de rol van het Makerslab als plek waar onderwijs en onderzoek samenkomen, maar ook over de creatieve en technische mix van beide faculteiten die zorgt voor vernieuwing, inspiratie en verrijking.

Nieuwe generatie

Rector Geleyn Meijer benadrukte de magie van het samenwerken, ontmoeten en het tot leven brengen van je ideeën. Maar ook zijn rol om dit bij de andere faculteiten onder de aandacht te brengen en de realisatie dat de nieuwe faciliteiten een nieuwe generatie studenten zal inspireren om te ‘maken’. Na de openingsceremonie werd volop genetwerkt tijdens de borrel en kon in het Makerslab door studenten tentoongesteld werk worden bewonderd; zij waren bovendien aanwezig om hun werk toe te lichten.

Fotograaf: Omri Raviv