Kijk in de zeespiegel

Lespakket over zeespiegelstijging in testfase

4 nov 2022 15:32

Onderzoekers van vier HvA-faculteiten hebben samen met het KNMI en het 4e Gymnasium in Amsterdam een lespakket ontwikkeld dat tot de verbeelding van kinderen spreekt en hen in staat stelt zich een toekomst voor te stellen waarin we ons op verschillende manieren aanpassen aan de stijgende zeespiegel.

Mythe van de droge voeten

Onderzoekers van vier HvA-faculteiten (Digitale Media en Creatieve Industrie, Onderwijs en Opvoeding, Maatschappij en Recht en Techniek) ontwikkelen samen met het KNMI en het 4e Gymnasium in Amsterdam een lespakket om een intergenerationeel gesprek over zeespiegelstijging op gang te brengen en te faciliteren. In de loop der jaren en mede door de aanleg van de Deltawerken is er in Nederland een soort mythe van de droge voeten ontstaan: een heilig geloof dat hoe hoog de zeespiegel ook wordt, wij dat wel aankunnen met onze dijken en gemalen. Daarom wordt een lespakket ontwikkeld dat tot de verbeelding van kinderen spreekt en hen in staat stelt zich een toekomst voor te stellen waarin we ons op verschillende manieren aanpassen aan de stijgende zeespiegel; bijvoorbeeld door met het water mee of tegen het water in te bewegen.

Visueel maken

Het lespakket is gericht op kinderen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs en wordt getest op het 4e Gymnasium in Amsterdam. De innovatieve opdrachten maken onder meer gebruik van archiefbeelden, maar ook van speciale filters, bijvoorbeeld van zware regenval of onweersbuien, waarmee de mogelijke gevolgen van de zeespiegelstijging visueel worden gemaakt.

Intergenerationeel gesprek

Ook studenten van de HvA minor Impact Storytelling zijn betrokken geweest door zich te richten op de vraag: 'Hoe kan een intergenerationeel gesprek over de zeespiegelstijging op gang komen tussen kind en ouder ?' De studenten ontwikkelden hiervoor een 3D-geprinte kaart van Nederland en een bijbehorende interactieve game. Ook ontwikkelden zij een sleutelhanger met het idee dat de kinderen hun sleutels vaak in het zicht van hun ouders of verzorgers laten liggen, waardoor een spontaan gesprek kan ontstaan.

Het wetenschapscommunicatieproject Kijk in de zeespiegel heeft subsidie ontvangen van de Nederlandse Wetenschapsagenda (NWA), een onderzoeksprogramma van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).