Terug van weggeweest: live Food for Thought Inspiratiesessies

Het lectoraat Responsible IT had op 31 mei de primeur met twee Food for Thought presentaties: over het herkennen van nepnieuws én over de intrigerende combinatie tussen AI en kunst

2 jun 2022 17:11 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

De maandelijkse Food for Thoughts live op de Amstelcampus zijn weer in ere hersteld! Het Kenniscentrum FDMCI en het Centre of Expertise for Creative Innovation (CoECI) slaan hiervoor de handen ineen en nodigen onderzoekers, docenten, studenten en andere geïnteresseerde HvA collega's één keer per maand van harte uit om een uurtje aan te schuiven. De formule is laagdrempelig en informeel, waarbij je onder het genot van een broodje je lunchpauze nuttig besteedt: twee sprekers beklimmen het podium en praten je -ieder een half uur- bij over bijvoorbeeld actueel onderzoek, nieuwe uitvindingen en hun lessons learned. De aftrap op dinsdag 31 mei was geslaagd!

Nepnieuws en filterbubbels

Suzana Bašić, onderzoeker bij Responsible IT, nam de aanwezigen mee in haar ontdekkingen naar verklaarbare nepnieuwsdetectie. Het is namelijk vaak moeilijk te beoordelen of een artikel dat we online lezen, gebaseerd is op feiten of niet. Sla de actualiteiten er maar op na: corona, berichtgeving uit Rusland over de oorlog met Oekraïne.

Omdat het onmogelijk is om elk nieuwsbericht dat wordt gepubliceerd handmatig te verifiëren, is er veel onderzoek gedaan naar automatische detectie van verkeerde informatie. Suzana besprak onder andere in hoeverre we die algoritmen kunnen vertrouwen.

Suzana Bašić en Jeroen van der Most

KUNSTmatige Intelligentie

Jeroen van der Most is AI-kunstenaar en momenteel artist-in-residence bij het lectoraat Responsible IT. AI -Artificial Intelligence- en kunst lijken op zich twee verschillende werelden. Ze zijn echter nauw met elkaar verweven. De mens creëert tenslotte technologie en heeft er altijd naar gestreefd zijn toestand hiermee te verbeteren. AI lijkt eerder een kans dan een bedreiging voor de kunst te zijn.

Dit liet Jeroen inderdaad zien tijdens zijn inspirerende sessie: hij toonde onder andere kunstwerken opgebouwd uit gehackte tweets en in het kader van de klimaatcrisis 'Letters from Nature' die met behulp van een 'textgeneration AI system' zijn geschreven. Binnenkort maakt hij als artist-in-residence een nieuw kunstwerk voor -en samen met- de HvA.

Letters from Nature

Wordt vervolgd

Wil je ook graag bij de eerstvolgende Food for Thought Inspiratiesessie zijn op 28 juni, verzorgd door het lectoraat Creative Media for Social Change? Houd onze agenda van het Kenniscentrum FDMCI dan goed in de gaten voor meer achtergrondinformatie plus de aanmeldlink!