Studenten van modeopleidingen werken samen aan duurzaam textiel

6 okt 2021 09:00

Studenten van verschillende opleidingen in Amsterdam gaan in groepjes op de HvA samen werken aan uitdagingen op het gebied van duurzame mode. Dit doen ze in het kader van de kick-off van de Green Deal Circulair Textiel. Dit is een samenwerking tussen onder andere de Amsterdam Economic Board, de HvA en veel andere partijen uit de regio Amsterdam.

Het is een unieke samenwerking tussen studenten van verschillende modeopleidingen van verschillende niveaus: het kick-offevent van de Green Deal Circulair Textiel. Vanaf 8 oktober gaan studenten van het ROC Amsterdam, de Amsterdam Fashion Academy, Meesteropleiding Coupeur Amsterdam en AMFI samen werken aan uitdagingen waar modebedrijven in de regio Amsterdam mee worstelen op het gebied van duurzaamheid. De resultaten worden in december gepresenteerd. “In vier weken tijd proberen studenten in een challenge oplossingen te verzinnen”, zegt Marco Mossinkoff, docent bij AMFI en verbonden aan het lectoraat Fashion, Research & Technology. “Bijzonder aan dit project is dat een diverse groep scholen samenwerkt in groepjes van verschillende samenstelling en van verschillende niveaus.”

Ambities voor circulair textiel
Dit is het eerste evenement in het kader van de Green Deal Circulair Textiel, die werd ondertekend in december 2020. De Amsterdam Economic Board werkt in deze deal naar oplossingen om groen uit de crisis te komen, samen met onder andere de Gemeente Amsterdam, diverse onderwijsinstellingen zoals de HvA en bedrijven uit de metropoolregio Amsterdam. De ambitie is dat in 2030 vijftig procent van het textiel een closed loop moet hebben: dat wil zeggen dat de helft van de materialen opnieuw worden gebruikt bij het maken van nieuwe kleding. Daarnaast moet in 2025 dertig procent van het gerecycled materiaal van het niet herbruikbaar afgedankt textiel worden toegepast bij het maken van nieuwe kledingstukken. Dit vraagt om innovatie op het terrein van productontwerp, recycling technologie, businessmodellen en een meer circulaire aanpak van het onderwijs voor textiel.

Docent en onderzoeker Marco Mossinkoff zoekt met studenten naar oplossingen voor duurzame mode.

Consument in actie
Het doel van het event in oktober is het vergaren en uitwisselen van meer kennis over het onderwerp, stelt Mossinkoff. “De studenten kijken concreet naar de problemen van de bedrijven uit de regio Amsterdam en hoe ze die kunnen onderzoeken en oplossen. Een van die problemen is dat er veel wordt gepraat, maar dat een roadmap, een stappenplan, ontbreekt. Bedrijven weten soms niet waar ze moeten beginnen. Daarnaast moet er niet alleen aandacht zijn voor technische oplossingen, maar ook voor de interactie tussen consumenten en bedrijven: hoe kun je ervoor zorgen dat het onderwerp leeft bij consumenten en dat ze er iets mee doen.”

Mossinkoff heeft al een mooi project op het oog voor de toekomst en hoopt dat dit onder de Green Deal tot stand kan komen. “In Frankrijk heb je een app waarmee je kunt zien wat de herkomst is van voedsel dat je koopt. Een soortgelijke app zou er ook moeten komen voor kleding. Dan zie je in een oogopslag of er schadelijke chemicaliën zijn gebruikt bij het produceren van je kledingstuk of dat er sprak was van kinderarbeid. Dit maakt consumenten bewuster en kan bijdragen aan ander gedrag.”

De Green Deal Circulair Textiel is ondertekend door de volgende partijen: