Library Summer School 2022

Verrijk je onderwijs met workshops van de Bibliotheek

Evenement

Doe mee aan de Library Summer School van de bibliotheken van de UvA, de HvA en de VU voor kennis, tips en tricks om je onderwijstools uit te breiden en je informatievaardigheden op te frissen.

Sfeerbeeld

Fotograaf Bert Wisse

Van 30 augustus t/m 2 september vindt de tweede editie van de Library Summer School plaats aan de UvA, de HvA en de VU in Amsterdam. Met online workshops en maaksessies (op locatie) naar keuze begin je als docent goed voorbereid aan het nieuwe collegejaar.

Als docent of docent-onderzoeker kun je bij de Bibliotheek het hele jaar door terecht voor advies of workshops. Om je informatievaardigheden te verbeteren, denk aan de laatste ontwikkelingen in literatuur zoeken en het delen van onderwijsmaterialen. Maar ook om een optimale mix van leermiddelen samen te stellen, of om open data te gebruiken in je onderwijs. Tijdens de Library Summer School zetten we de workshops van de bibliotheken van de UvA, de HvA en de VU in de spotlights. De Summer School biedt gelegenheid voor uitwisseling over actuele ontwikkelingen in het onderwijs als blended learning, object based learning en open education. Ben jij erbij?

library summer school 2022

Programma Library Summer School 2022

Workshops overzicht

Workshops Dinsdag 30 augustus 2022

De webinars zijn vanaf elke locatie online te volgen.

Informatievaardigheid: ontwikkelingen en trends

Webinar 09:30 – 10:50 (Harrie van der Meer)
Informatievaardigheid is meer dan zoeken alleen. Ontwikkelingen in informatieconsumptie- en productie en de achterliggende technologieën hebben bijvoorbeeld gezorgd voor het ontstaan van metaliteracy. Je wordt meegenomen in de belangrijkste ontwikkelingen zodat je je informatievaardigheidsonderwijs kunt actualiseren.

Effectief organiseren van werk en informatie

Webinar 09:30 – 10:50 (Alice Doek)
Verdrink je in de hoeveelheid informatie? Weet je niet waar je gevonden of bewaarde informatie had opgeslagen? In deze workshop wordt het gebruik van Workflowy gedemonstreerd: een programma waarmee je plannen, notities en andere teksten op een handige manier organiseert.

Literatuur zoeken - zoekstrategieën

Webinar 11:00 – 12:20 (Noor Breuning en Rick Vermunt)
Planmatig zoeken naar informatie verbetert niet alleen de kwaliteit van het onderzoek van je studenten, maar kan ook tijd besparen. Tijdens deze workshop maak je kennis met multidisciplinaire databanken met onder andere artikelen, boeken en rapporten en krijg je tips voor effectief zoeken.

Open textbooks: de meerwaarde voor je onderwijs

Webinar 11:00 – 12:20 (Sylvia Moes)
Met ‘Wikiwijs maken’ kunnen docenten gezamenlijk werken aan de creatie van open textbooks, dit kan zelfs instellingsoverstijgend in vakcommunities. Aan de hand van een voorbeeld (een boek over toxicologie) zul je zien hoe dit in zijn werk gaat en hoe het boek modulaire van opbouw is, en flexibel worden geïntegreerd in Canvas en Brightspace.

Open leermiddelen: waar vind je ze en wat kun je ermee?

Webinar 12:30 – 13:50 (Harrie van der Meer en Sjors Keizer)
Door hergebruik van open leermiddelen kun je tijd besparen en hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ook kun je je puur laten inspireren door het materiaal van anderen. Tijdens deze online workshop leer je een aantal bruikbare bronnen kennen en ga je actief op zoek naar open leermiddelen die je kunt gebruiken in lesmateriaal.

VR en 3D toegepast in je onderwijs

Webinar 12:30 – 13:50 (Jankees Eekman en Sylvia Moes)
Deze webinar laat je zien welke vormen van Virtual Reality en 3D objecten worden ingezet in onderwijs, en hoe deze bijdragen aan leerdoelen en leeractiviteiten. De basis voor deze sessie is een aantal voorbeelden van objecten en omgevingen die al bij de VU op succesvolle wijze zijn geïntegreerd in het onderwijsontwerp.

Interactief veldwerk met erfgoed

Webinar 14:00 – 15:20 (Sylvia Moes en Reinout Klaarenbeek)
Hoe zet je content interactief in tijdens veldwerk? En welke apps kun je hierbij gebruiken? Interactieve, gelaagde kaarten, zijn een mooi voorbeeld van tools om studenten beter te leren kijken met behulp van technologie. Je onderwijs wordt intensiever en interessanter. Ook integratie in het onderwijsontwerp komt aan bod in deze sessie.

Aan de slag met Open Refine voor het bewerken van je data

Webinar 14:00 – 15:20 (Alice Doek)
OpenRefine (vroeger GoogleRefine) is een volledig open source software waarmee je makkelijk grote hoeveelheden data kunt visualiseren, analyseren, manipuleren en corrigeren. In deze workshop krijg je een demonstratie van deze tool en ga je er zelf mee aan de slag.

Workshops Woensdag 31 augustus 2022

De webinars zijn vanaf elke locatie online te volgen.

Privacy en data in scriptieonderzoek: hoe ga je ermee om?

Webinar 09:30 – 10:50 (Mariette van Selm)
Privacy is een belangrijk recht. Ook bij het doen van onderzoek is het van essentieel om goed na te denken over de verzameling en verwerking van persoonsgegevens, dit doe je al in de ontwerpfase. Wat is niet of juist wel toegestaan volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)?

Op zoek naar waardevolle bronnen voor je onderwijs (met breakout sessies per vakgebied)

Webinar 11:00 – 12:20 (introductie door Harrie van der Meer)
Waar en hoe vind je relevante informatie binnen jouw discipline? Tijdens deze sessies leer je zoeken in databanken en andere bronnen binnen jouw vakgebied. In verschillende breakout rooms maak je kennis met die bronnen en laten informatiespecialisten je een aantal (zoek)tips en tricks zien.
Je kunt deelnemen aan:

  • Op zoek naar juridische informatie (door Damiaan van Eeten en Leon de Blois);
  • Op zoek naar medische info / Pubmed (door Esther Verloop en George Burchell);
  • Op zoek naar sociologische en demografische informatie (door Rianne Kriesel en Frouke Schrijver);
  • Op zoek naar geesteswetenschappelijke bronnen (door Wilma van den Brink);
  • Op zoek naar economische informatie en marktgegevens (door Bjorn Witlox en Loes Kors).

Open data: waar vind je ze en wat kun je ermee in je onderwijs

Webinar 12:30 – 13:50 (Alice Doek)
Het heeft grote voordelen om je studenten gebruik te laten maken van open data. Maar waar vind je ze en onder welke voorwaarden mag je ze gebruiken? Tijdens deze online workshop leer je een aantal bruikbare bronnen kennen en ga je actief op zoek naar open data die je kunt gebruiken in lesmateriaal en onderzoek.

Utter honesty: optimaal rapporteren over beperkingen in onderzoek

Webinar 14:00 – 15:20  (Gerben ter Riet)
Hoe ondersteun je studenten bij het opstellen van een onderzoeksopzet met een realistisch beeld van ‘strengths and limitations’? Krijg grip op de beperkingen en onzekerheden met tools als ‘organized skepticism’ en multiverse analyse.

Video: hoe ondersteunt het blended learning?

Webinar 14:00 – 15:20 (Erik Boon, Sylvia Moes en Fleur Braunsdorf)
Er zijn verschillende soorten video’s die je kunt inzetten in je onderwijs, als onderdeel van blended learning. Welke zijn dat? En wat komt er kijken bij het maken van een goede videoclip? Dit en meer leer je in deze webinar.

Workshops Donderdag 1 september 2022

De webinars zijn vanaf elke locatie online te volgen.

Outreach: manieren om scripties te publiceren voor een breed publiek

Webinar 09:30 – 10:50 (Sebastien Valkenberg)
Wetenschap is er niet alleen voor wetenschappers. Het is belangrijk dat ook de samenleving ervan kan profiteren. Hiervoor is het nodig dat onderzoek een vertaalslag krijgt. Hoe doe je dat? Dit is waar outreach over gaat. Tijdens deze webinar leer je de verschillende aspecten hiervan kennen.

Inzetten van erfgoedmateriaal voor onderwijs

Webinar 09:30 – 10:50 (Willemien van Dijk)
In deze online workshop krijg je inzicht in erfgoedobjecten van de UvA en de VU die ingezet kunnen worden in onderwijs om studenten een rijkere leerervaring te bieden. Waar vind je ze? Hoe doe je een aanvraag voor gebruik van objecten? En van welke andere websites/archieven kun je gebruik maken?

Desinformatie en de rol van onderwijs

Webinar 11:00 – 12:20  (Harrie van der Meer en Frans Westgeest)
Welke rol speelt het onderwijs bij het tegengaan van desinformatie? Wat kunnen we doen om van studenten kritische wereldburgers te maken? Deze webinar gaat in op deze vragen en thema's als bias en censuur en geeft een aantal tips m.b.t. het herkennen van desinformatie.

Object based Learning: studenten beter leren kijken naar erfgoedmateriaal

Webinar 11:00 – 12:20 (Cees van Gent en Sylvia Moes)
In deze sessie maak je kennis met het begrip “object based learning” dat is ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk door JISC. Het gebruik van erfgoedobjecten in het onderwijs helpt studenten niet alleen hun onderwerp beter te leren bekijken en vergelijken, maar ontwikkelt ook academische en andere vaardigheden zoals teamwerk en communicatie en analytisch vermogen.

Podcasts maken: introductie

Webinar 12:30 – 13:50 (Sylvia Moes en Maurice van der Feesten)
Podcasts worden als medium steeds populairder. Niet alleen om te beluisteren maar ook om in te zetten voor onderwijsdoeleinden. Deze webinar geeft je inzicht in diverse vormen van podcasts en laat verschillende toepassingsmogelijkheden zien.

Samenstellen van een optimale mix van leermaterialen

Webinar 14:00 – 15:20 (Sylvia Moes)
Bij een optimale mix van leermaterialen gaat het vaak niet meer alleen om gesloten maar ook open materialen. Beide afgestemd op lagere en hogere orde leerdoelen. In deze webinar leer je hoe je zo eenvoudig mogelijk tot zo’n optimale mix komt. Daarbij komt ook een bruikbare keuzetool aan bod.

Workshops Vrijdag 2 september 2022

De maaksessies (behalve open textbook maken) zijn op locatie, aan de VU, UvA en HvA. Exacte locaties worden bekend gemaakt per mail.

Outreach: opdracht opstellen voor publicatie van scripties voor een breed publiek

Maaksessie (locatie VU) 09:30 – 10:50  (Sebastien Valkenberg)
In de webinarop donderdag 1 september heb je kennis kunnen maken met het begrip ‘outreach’. Dit is het voor een breder publiek toegankelijk maken van onderzoek, oftewel het valoriseren van onderzoek. Tijdens deze workshop construeer je een specifieke opdracht voor studenten over dit onderwerp.

3D printen en VR demo

Maaksessie (locatie VU) 09:30 – 10:50 (Jankees Eekman en Sylvia Moes)
Tijdens deze sessie print je een 3D object uit aan de hand van een aantal richtlijnen. Wanneer je wensen hebt voor het uitprinten van een onderwijsobject dat meer tijd behoeft dan beschikbaar is tijdens deze sessie, dan printen wij het na afloop van de sessie voor u uit zodat u op een later tijdstip op kunt halen.

Open textbook maken

Maaksessie (online) 11:00 – 12:20 (Sylvia Moes)
Met ‘Wikiwijs maken’ kunnen docenten gezamenlijk werken aan de creatie van open textbooks, dit kan zelfs instellingsoverstijgend in vakcommunities. Tijdens deze workshop ga je actief aan de slag met het maken van een open textbook, en leer je hoe je daarbij samenwerkt met anderen en hoe je het boek vervolgens kunt embedden in Canvas en Brightspace.

Literatuur beschikbaar stellen in Canvas: een handige tool (Leganto) en auteursrechtentips

Maaksessie (locatie UvA) 12:30 – 13:50 (Alice Doek)
Hoe maak je literatuur (artikelen en hoofdstukken) goed vindbaar voor studenten in Canvas, zonder overtreding van het auteursrecht? In deze workshop leer je hoe je een overzichtelijke leeslijst aanmaakt met stabiele links naar de volledige tekst. Je maakt daarbij kennis met een tool voor het maken van zo’n reading list (Leganto) en een copyrighttool.

Literatuur beschikbaar stellen in Canvas: een handige tool (Talis Aspire) en auteursrechtentips

Maaksessie (locatie VU) 12:30 – 13:50 (Cees van Gent)
Hoe maak je literatuur (artikelen en hoofdstukken) goed vindbaar voor studenten in Canvas, zonder overtreding van het auteursrecht? In deze workshop leer je hoe je een overzichtelijke leeslijst aanmaakt met stabiele links naar de volledige tekst. Je maakt daarbij kennis met een tool voor het maken van zo’n reading list (Talis Aspire) en een copyrighttool.

Hoe deel je leermiddelen (landelijk) via Surfsharekit?

Maaksessie (locatie VU) 12:30 – 13:50 (Sjors Keizer)
Zijn er leermiddelen die je graag buiten je instelling zou willen delen? In deze workshop leer je hoe je dit kunt doen. Voor het invoeren van de leermiddelen maak je gebruik van de respository Surfsharekit, ze worden vervolgens voor iedereen zichtbaar in het landelijk platform voor open leermaterialen Edusources.

Video maken

Maaksessie (locatie UvA) 14:00 – 15:20 (Erik Boon, Sylvia Moes en Fleur Braunsdorf)
In deze sessie maak je een videoclip van ongeveer 5 minuten waarin de toelichting op een concept uiteen wordt gezet. Je kunt deze video inzetten voor bijvoorbeeld blended onderwijstoepassingen. Wil je alvast inspiratie opdoen? Bekijk deze video .

Gepubliceerd door  HvA Bibliotheek 21 juni 2022
Sfeerbeeld

Datum

Startdatum 30 aug
Einddatum 02 sep