Nieuw! Wegwijzer studiekeuzeactiviteiten hoger onderwijs

26 jan 2023 13:46 | Studentenzaken

“Welke activiteit kan mijn leerling doen om een stap verder te komen in zijn keuzeproces? Help ons door de bomen het bos te zien!” Dit is een terugkerende vraag vanuit de decanenkringen. De Wegwijzer studiekeuzeactiviteiten hoger onderwijs biedt antwoord op die vraag. De tool is te gebruiken door schooldecanen en mentoren bij de begeleiding van leerlingen in hun studiekeuzeproces.

De tool bestaat uit twee onderdelen: de generieke wegwijzer en een overzicht van studiekeuzeactiviteiten bij de vier Amsterdamse ho-instellingen.

1. De wegwijzer biedt een overzicht van veel voorkomende loopbaanvragen gedurende het studiekeuzeproces en maakt inzichtelijk welk type studiekeuzeactiviteit daarop aansluit. Ook geeft de wegwijzer handvatten voor de LOB-gesprekscyclus op school.
  2. Het bijbehorende Overzicht studiekeuzeactiviteiten per instelling laat vervolgens zien met welke zoekterm een passende activiteit kan worden gevonden op de website van de verschillende instellingen.

De wegwijzer is ontwikkeld in opdracht van OPeRA en het concrete resultaat van de samenwerking tussen Amsterdamse decanenkring, Inholland, de HvA, de VU en de UvA, het Expertisepunt LOB en het Samenwerkingsverband vo Amsterdam-Diemen.