HvA verbindt zich aan Hidden Disabilities Sunflower

25 jan 2023 15:36 | Studentenzaken

Mensen met een onzichtbare beperking, zoals autisme, ADHD, chronische pijn of angst, krijgen regelmatig te maken met onbegrip. Doordat hun beperking niet zichtbaar is, kan het voor hun omgeving lastig zijn om de uitdagingen waar zij mee te maken hebben te (h)erkennen of begrijpen. De HvA heeft zich nu als eerste hogeschool van Nederland aangesloten bij Hidden Disabilities Sunflower.

Door het dragen van de Sunflower Keycord kunnen studenten met een onzichtbare beperking op een laagdrempelige manier om wat extra hulp aan de omgeving vragen, zonder dat zij in detail hoeven te treden over hun beperking.

Zoë de Jong, oud-student Verpleegkunde aan de HvA, heeft meerdere aandoeningen en werkte drie jaar lang als peercoach bij Limitless waar ze eerstejaarsstudenten met beperking begeleidde. Tijdens haar studie kwam zij met het idee om samen te werken met Hidden Disabilities Sunflower. Door ons aan te sluiten bij de Sunflower creëren we meer bewustzijn voor mensen met een beperking en zetten we concrete stappen in het inclusiever maken van de HvA.