Voltijd mbo-hbo-schakeltraject hbo-verpleegkunde

22 nov 2022 09:00 | Studentenzaken

De opleiding hbo-verpleegkunde biedt sinds kort een versneld programma aan: het mbo-hbo-schakeltraject. Het mbo-hbo-schakeltraject bestond al als duaal programma, maar kan nu ook voltijd worden gevolgd. Met het schakeltraject krijgen mbo-verpleegkundigen de mogelijkheid om zich versneld te ontwikkelen tot verpleegkundigen op hbo-niveau.

Met een diploma mbo-verpleegkunde krijgen studenten vrijstelling voor het eerste jaar van de opleiding hbo-verpleegkunde voltijd. Dit betekent dat de opleiding voor hen geen vier maar slechts drie jaar duurt. De opleiding biedt extra begeleiding om mbo-studenten zo goed mogelijk te ondersteunen bij hun overstap naar studeren aan het hbo.

Het programma

Het eerste halfjaar volgen studenten een schakelprogramma waarin ze onder andere leren over medische kennis, klinisch redeneren en evidence-based practice. Na succesvolle afronding van het schakelprogramma stromen studenten door naar jaar 2 semester 2 van de voltijdopleiding. Mbo-verpleegkundigen en/of bijna afgestudeerd mbo-verpleegkundigen kunnen zich aanmelden voor het schakeltraject dat in september 2023 van start gaat.