Pabo-ALO gaat in september 2023 van start

17 nov 2022 15:53 | Studentenzaken

De HvA start in september 2023 een opleiding voor iedereen die zowel voor de klas als in de gymzaal aan de slag wil: de Pabo-ALO. Een uitdagende 4,5-jarige studie die maar liefst twee diploma’s oplevert: leraar basisonderwijs en leraar lichamelijke opvoeding.

Studenten leren bij Pabo-ALO meer dan alleen lesgeven. Ze leren te kijken naar de ontwikkelingen van het gehele kind, op cognitief, sociaal-emotioneel én motorisch vlak. Daardoor worden zij later op hun werkplek een vraagbaak voor collega’s op het gebied van bewegen. Niet alleen in de gymzaal, maar ook voor alle andere lessen zoals rekenen en taal.

Voor wie?

De Pabo-ALO is de perfecte studie voor iedereen die geïnteresseerd is in leren, opvoeden en opgroeien en gek is op bewegen. Ben je op zoek naar een studie waar je je tanden in kunt zetten? Dan bieden wij een uitdagend programma.

Mix van leren op de HvA én op de werkplek

De opleiding start met het leren van de basis van het lesgeven. Wat moet je allemaal weten en kunnen als je voor de klas staat of in de gymzaal? Studenten gaan drie dagen per week naar de HvA waar ze les krijgen in verschillende theorie- en praktijkvakken. De andere twee dagen gaan zij aan de slag op hun stageplaats op een school of organisatie in en rondom Amsterdam. Wat studenten op de HvA leren, passen zij zo direct toe in de praktijk.

Vanaf het tweede studiejaar kent het studieprogramma vrije keuzeruimte voor studenten. Studenten stemmen deze keuzeruimte af op eigen interesses en talenten. Vanaf jaar 3 lopen studenten ook stage in het voortgezet onderwijs in de gymzaal. De Pabo-ALO wordt na 4,5 jaar afgerond met een eindwerk en een eindassessment.

Twee diploma’s

Studenten ontvangen na afronding van Pabo-ALO twee diploma’s: leraar basisonderwijs en leraar lichamelijke opvoeding.

Toelating

Met een havo-, vwo- of mbo 4-diploma kun je starten aan de Pabo-ALO. Omdat studenten na het afstuderen beide diploma’s ontvangen, gelden daarnaast zowel de aanvullende toelatingseisen van de Pabo als van de ALO. Dit betreft de toelatingstoetsen en de SKC voor het gedeelte van de Pabo en de toelatingstest en medische keuring voor het gedeelte van de ALO. Een nadere specificatie van de toelatingseisen staat op de website.

Kennismaken?

Leerlingen kunnen dit jaar kennismaken met de Pabo-ALO tijdens onze open dagen. Daarnaast organiseren we proefstuderen, waarbij leerlingen een speciaal programma krijgen aangeboden.

Meer weten?

Heb je als decaan vragen over de inhoud van de Pabo-ALO? Neem dan contact op met Mathieu Voorthuijzen of Jeantine Geleijnse via pabo-alo-fbsv@hva.nl of kijk op hva.nl/pabo-alo .