Nieuwe HvA-opleidingen trappen af

10 okt 2022 12:06 | Studentenzaken

Bij de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie zijn in september twee nieuwe opleidingen gestart: de master Applied Artificial Intelligence en de Associate degree Smart Media Production. De opleidingen zijn het antwoord op de groeiende behoefte vanuit het werkveld. Studenten van de Ad gaan bovendien aan de slag op een inspirerende locatie: in de nieuwe Ad-HUB aan de Sarphatistraat in Amsterdam.

Groeiende behoefte uit het werkveld

De master Applied Artificial Intelligence (AI) en de Ad Smart Media Production (SMP) voorzien in een groeiende behoefte vanuit het werkveld en studenten. Beide opleidingen gaan over de inzet van nieuwe technologie waarbij een hands-on attitude en kritische reflectie op de toepassing - en voor de master: de onderliggende principes - essentieel zijn. AI richt zich op de verantwoorde toepassing van kunstmatige intelligentie; SMP kijkt hoe dynamische content kan worden ontworpen om het gewenste effect te bereiken.

Dringend nodig

De master Applied AI gaat het komende jaar aan de slag met de vraag hoe je kunstmatige intelligentie op een verantwoorde manier ontwerpt, ontwikkelt en inzet. Dat is dringend nodig, want in de praktijk is een grote behoefte aan mensen die niet alleen weten hoe kunstmatige intelligentie werkt, maar die vooral ook in staat zijn kunstmatige intelligentie toe te passen in een specifieke omgeving. Dit doen ze vanuit het perspectief van verschillende gebruikers en door rekening te houden met sociale en ethische gevolgen.

Aan de bak in een echte HUB

De Ad SMP is gehuisvest aan de Sarphatistraat 370 in Amsterdam en deelt de etage met de in 2021 gestarte Ad Frontend Design & Development (FDND). Van buiten een imposante, prachtig gerestaureerde kazerne. Van binnen inspirerend en afgestemd op het geïntegreerde, innovatieve Ad-onderwijs. Een echte Ad-HUB dus. In deze broedplaats werken studenten aan praktijkopdrachten, met teamgenoten en studenten van de zuster Ad. Een snelle, stevige onderdompeling in een bootcamp waar studenten de basiskennis en techniek van het komende blok of semester krijgen aangereikt en dan de diepte in. De FDND’ers gaan direct met websitebouw aan de slag, de SMP’ers hebben hun eerste opdracht van Theater Carré binnen en starten daarvoor met de bouw van een chatbot en conversation design. Zelf doen, zelf ontdekken, zelf organiseren.

Heb je interesse in de Ad’s, wil je zien hoe het werkt in zo’n bijzondere omgeving met dit bijzondere onderwijsconcept? Neem dan contact op met Sander Hartog of Justus Sturkenboom.

Behalve de nieuwe Ads zijn er