Jakoba Mulderhuis: grenzeloos ontmoeten en inspireren

6 okt 2022 10:48 | Studentenzaken

Begin september werden de deuren van het Jakoba Mulderhuis, het nieuwe gebouw van de faculteit Techniek op de Amstelcampus, geopend. Een transparant en open gebouw waarin onderwijs, onderzoek en de praktijk samenkomen.

In het splinternieuwe gebouw staan de zogeheten ‘community’s of learners’ (CoL’s) en de ‘community’s of practice’ (CoP’s) centraal. Met deze tweedeling worden de eerste twee jaar van een opleiding en de laatste twee leerjaren aangeduid. Studenten van alle leerjaren gaan hier gezamenlijk aan de slag met het oplossen van vraagstukken rondom actuele thema’s van de stad Amsterdam. Denk aan uitdagingen zoals het klimaat, duurzaamheid, woningnood, vervoer en bevolkingsgroei. Maar ook forensische en biomedische vraagstukken komen aan bod.

Community’s

Studenten worden aan het begin van hun opleiding ingedeeld in een community. Dit zijn kleine groepen van ongeveer 64 studenten. Iedere community is verbonden aan een vaste groep docenten en heeft (in het eerste jaar) een vaste coach. Hierdoor is er veel persoonlijke aandacht voor iedere student.

De eerste twee jaar komen de studenten terecht in een ‘community of learners’. De studenten werken in deze community’s samen aan opdrachten en projecten onder begeleiding van hun docenten. Op die manier doen ze basiskennis op en maken ze zich tegelijk vaardigheden eigen die nodig zijn om een bijdrage te leveren aan de grote uitdagingen van de stad Amsterdam. Samen met studenten van andere studierichtingen leren ze technologische en technische innovaties te ontwerpen, modelleren, valideren en uitproberen. Doel is dan nog niet dat studenten deze taken al perfect uitvoeren, maar juist om studenten ruimte te geven om ook fouten te maken en al doende te leren.

Actuele vraagstukken

In het derde en vierde studiejaar zijn de studenten onderdeel van een ‘community of practice’. Dit zijn wederom kleine groepen waarin studenten, docenten, onderzoekers en externe partners uit de beroepspraktijk samenwerken aan complexe vraagstukken in de regio Amsterdam. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat een stad ondanks de enorme groei, toch bewoonbaar blijft? En hoe kan de luchtvaart of de haven verduurzamen? Hoe kunnen we de enorme afvalberg verkleinen? Deze actuele thema’s vormen de rode draad in de beroepsopdrachten waarmee studenten aan de slag gaan. Daarbij kunnen de CoP’s gebruik maken van moderne, technische en innovatieve labs van de faculteit. De labs vormen het hart van het gebouw en de onderwijsprogramma’s van de faculteit Techniek. Via stages en afstudeerprojecten werken de studenten mee aan het praktijkgerichte onderzoek van de faculteit. Op die manier trainen ze hun onderzoekende vermogen, leren ze nadenken over grote maatschappelijke vraagstukken en worden voorbereid op de arbeidsmarkt.

Open dag 5 november

Op zaterdag 5 november van 10:00-14:00 zijn leerlingen en hun ouders van harte welkom om een kijkje te nemen in het nieuwe gebouw en in gesprek te gaan met onze studenten en docenten.