Eenzaamheid aanpakken bij (kwetsbare) jongeren

10 okt 2022 12:05

Professionals, zoals zorgcoördinatoren, sociaal werkers en leerkrachten, hebben een grote rol bij het bespreekbaar maken van eenzaamheid. Het kan echter complex zijn om gevoelens van eenzaamheid te herkennen en jongeren hierbij te ondersteunen, vooral wanneer er ook sprake is van andere problematiek. Het Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen en het Lectoraat Jeugdzorg zijn bezig te onderzoeken waar, bij professionals in het onderwijs, precies behoefte aan is, om deze jongeren gerichter te kunnen ondersteunen. Jouw bijdrage is hierbij erg waardevol.

Ik was wel met anderen maar voelde me toch alleen’. Myron, leeftijd 18/19 jaar

Heb jij door wanneer iemand eenzaam is? Eenzaamheid onder jongeren en jongvolwassenen komt veel voor en kan ernstige gevolgen hebben, zoals het ontwikkelen van psychische problemen. Jongeren geven aan dat het praten over eenzaamheid lastig is, dat komt bijvoorbeeld door schaamte. Tegelijkertijd heerst er vaak nog de opvatting dat eenzaamheid vooral onder ouderen bestaat. Ook wordt eenzaamheid zijn vaak verward met het ontbreken van een (uitgebreid) sociaal netwerk, en wordt soms ten onrechte gedacht dat jongeren met een relatief groot netwerk niet eenzaam kunnen zijn.

E-learning eenzaamheid bij jongeren

Het lectoraat Jeugdzorg van de Hogeschool van Amsterdam heeft i.s.m. praktijkorganisaties, een e-learning over eenzaamheid ontwikkeld. De doelgroep van de e-learning is professionals die met jongeren/jongvolwassenen werken.

Uit diverse evaluaties blijkt dat de e-learning als waardevol en nuttig wordt ervaren om kennis over eenzaamheid te vergroten, maar dat er meer nodig is om te kunnen handelen rond eenzaamheid.

Werken aan eenzaamheid

Het Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen en het Lectoraat Jeugdzorg, zijn bezig met een vervolgproject, om te onderzoeken waar bij professionals in het onderwijs precies behoefte aan is, en om hen gericht te kunnen ondersteunen.

Wil je meer weten over dit project?