Ingeschreven? Een sterke start met de studiekeuzecheck.

18 mei 2022 15:42 | Studentenzaken

De HvA vindt het belangrijk dat jouw leerlingen en mbo-studenten een goede studiekeuze maken. Daarom doen alle aankomend studenten in juni/juli mee aan de studiekeuzecheck. De studiekeuzecheck is een verplicht onderdeel van de inschrijving voor een voltijdopleiding en bestaat uit verschillende opdrachten waarmee aankomend studenten nog een keer kunnen ervaren of de opleiding echt bij ze past. Daarna ontvangen ze informatie-op-maat over de vervolgstappen.

Aankomend studenten die zich bij de HvA voor meer opleidingen hebben ingeschreven, doen voor elke opleiding apart mee aan de studiekeuzecheck. Na de studiekeuzecheck ontvangen de deelnemers een studiekeuzeadvies van de opleiding. Deelnemers aan de studiekeuzecheck mogen altijd starten met de opleiding, ongeacht het advies.

Na de studiekeuzecheck: informatie op maat

Bij de ontvangst van hun studiekeuzeadvies krijgen de aankomend studenten een link naar een korte quiz, die doorleidt naar informatie-op-maat over de volgende stap. Aankomend studenten die na deelname aan de studiekeuzecheck zeker zijn van hun keuze krijgen informatie over hoe ze hun inschrijving definitief kunnen maken. Degenen die twijfelen of ze de juiste keuze gemaakt hebben, kunnen in gesprek gaan met een keuzecoach, meedoen aan de workshop ‘Twijfels over studiekeuze’ en krijgen tips voor een goede start.

Sterk van Start

Studenten die een definitieve keuze hebben gemaakt en in september aan de HvA starten kunnen in de zomer en in de eerste periode van hun opleiding terecht op Sterk van Start. Deze website geeft startende studenten alle informatie voor een sterke start aan de opleiding, zoals virtuele rondleidingen op de HvA-locaties, oefeningen en opdrachten op het gebied van hbo-vaardigheden en informatie over waar ze terecht kunnen als er sprake is van bijzondere omstandigheden die hun studievoortgang kunnen beïnvloeden. Maar ook is er te vinden wat ze kunnen doen om hun studententijd nóg leuker te maken, zoals deelnemen aan Tune In en introductieweken, of zich aansluiten bij een van de studentenplatforms.

Op dit moment wordt de pagina verder aangevuld met praktische informatie vanuit de opleidingen. In de zomer wordt de HvA Experience toegevoegd, met allerlei leuke activiteiten en winacties om de start van het studiejaar te vieren.

Neem een kijkje op Sterk van Start en ontdek hoe de HvA jouw (oud)leerlingen of (oud)mbo-studenten ontvangt.