Nieuwe ronde keuzeles ‘Hoe kies ik?’ binnenkort van start

17 mrt 2022 14:41 | Studentenzaken

Het kiezen van een studie is een grote stap richting de toekomst. Het maken van deze keuze brengt de nodige spanning met zich mee. De Hogeschool van Amsterdam biedt tools, begeleiding en voorlichtingen om studiekiezers hierbij te ondersteunen. Tijdens 'Hoe kies ik?', een les verzorgd door HvA-studenten van Student in de Klas, krijgen vo-leerlingen en mbo-studenten inzicht in het studiekeuzeproces. De les is ontwikkeld voor havo 4, maar kan in overleg ook gegeven worden in havo 5 en in de laatste twee leerjaren op het mbo.

Over ‘Hoe kies ik?’

De les ‘Hoe kies ik?’ geeft studiekiezers antwoord op de vraag wat er allemaal komt kijken bij een studiekeuze. De voorlichting wordt gegeven door studenten van de HvA. Zij vertellen hoe zij hun studiekeuze hebben aangepakt aan de hand van theorie en praktijkervaring. Waar begin je met het kiezen van een studie? En hoe pak je dit aan? Welke concrete stappen kun je nemen om verder te komen?

Tijdens de voorlichting ‘Hoe kies ik’ verkennen studiekiezers zichzelf en de mogelijke studierichtingen, en maken ze een concreet stappenplan. Tijdens de voorlichting is er veel ruimte voor dialoog en het stellen van vragen.

Doel van ‘Hoe kies ik?’

Het doel van ‘Hoe kies ik?’ is om studiekiezers te laten stilstaan bij hun eigen keuzeproces en hen op de hoogte te brengen van de verschillende studiekeuzeactiviteiten en keuzebegeleiding. Na de les weet de studiekiezer welke concrete stappen hij kan ondernemen bij het maken van een (studie)keuze.

‘Hoe kies ik?’ ook bij jou op school?

Gaat het studiekeuzeproces van jouw leerlingen of studenten (binnenkort) van start en kunnen ze daarbij wel een opstapje gebruiken? Misschien is de voorlichting ‘Hoe kies ik?’ dan ook geschikt voor jouw klas. We kijken graag of we langs kunnen komen om een voorlichting te geven. Mail bij interesse of vragen over ‘Hoe kies ik?’ naar studentindeklas@hva.nl .