Nieuw: ‘Gesprek met een student’ voor studiekiezers

26 jan 2022 11:06 | Studentenzaken

Het idee van studeren aan een hogeschool kan voor studiekiezers spannend zijn. Wat kun je verwachten als hbo-student? De activiteit ‘Gesprek met een student’ is er om studiekiezers te helpen en gerust te stellen. In een persoonlijk gesprek van 20 minuten vertellen HvA-studenten hoe het is om aan het hbo te studeren en delen zij (studiekeuze)ervaringen. Ook is er tijdens het gesprek genoeg ruimte voor vragen.

Studiekiezers kunnen vanaf nu zelf een gesprek inplannen via ‘Gesprek met een student’ op hva.nl/studiekeuze.

Over 'Gesprek met een student'

Het idee voor ‘Gesprek met een student’ is ontstaan tijdens de lockdownperiode als alternatief voor de fysieke kennismaking met studenten tijdens onder andere open dagen en meelopen/proefstuderen. Onder de noemer ‘Hbo, dat gaat zo’ konden studiekiezers bellen met een HvA-student. Het luisteren naar ervaringen en stellen van vragen aan echte hbo-studenten bleek voor studiekiezers heel waardevol te zijn. Daarom hebben we deze activiteit verder uitgewerkt en verbeterd. Sinds 25 januari 2022 is de activiteit opnieuw toegevoegd aan het aanbod van de HvA onder de naam ‘Gesprek met een student’.

Tijdens ‘Gesprek met een student’ kan de studiekiezer zelf bepalen op welke onderwerpen hij of zij graag de nadruk wil leggen. HvA-studenten delen alleen informatie over wat zij zelf hebben meegemaakt in hun studentenleven en hoe zij zelf keuzes hebben gemaakt. Dit kan de studiekiezer inzicht geven in hoe het is om student te zijn en geeft inspiratie voor de eigen studiekeuze, maar is nadrukkelijk geen opleidingsvoorlichting of (studiekeuze)advies.

Doel van ‘Gesprek met een student’

Ten eerste is ‘Gesprek met een student’ er om vragen van studiekiezers te beantwoorden en een stukje spanning bij ze weg te nemen. Daarnaast krijgen studiekiezers een eerlijk beeld van wat studeren aan het hbo inhoudt doordat ze direct contact hebben met studenten van de HvA. Hiermee hopen we de drempel voor studiekiezers die nog twijfelen over studeren aan het hbo te verlagen. Op de langere termijn draagt dit bij aan een betere aansluiting, doordat nieuwe studenten al enigszins weten wat zij kunnen verwachten en zelfverzekerder kunnen beginnen aan hun opleiding.