120 enthousiaste eerstegeneratiestudenten klaargestoomd voor de start aan de HvA

4 okt 2021 11:48 | Studentenzaken

Van 25 t/m 27 augustus vond de derde editie van Tune In plaats. Tune In is een programma ontwikkeld door Studentenzaken in samenwerking met het Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een diverse stad. Tune In zorgt voor een zachte landing van eerstegeneratiestudenten: studenten die als eerste uit het gezin aan het hoger onderwijs gaan studeren.

Dit jaar gingen er 120 enthousiaste deelnemers van start. De eerstejaars werden opgedeeld in groepjes van vijf. Ieder groepje werd ondersteund door een studentcoach: een ouderejaars HvA-student. De groepen worden zoveel mogelijk ingedeeld op opleiding en faculteit, zodat de eerstejaars direct al mensen leren kennen die ze tegenkomen in hun eigen HvA-gebouw.

De sfeer zat er goed in deze editie. “Het was goed te merken dat er een algemene blijheid en opluchting was om elkaar weer te mogen ontmoeten op locatie”, aldus Cindy Warmerdam, projectleider van Tune In. Ook de studentcoaches waren blij weer op de HvA zijn en de eerstejaars op te vangen. Ondanks de nog geldende coronamaatregelen eind augustus was het dit jaar mogelijk een grotere groep deelnemers te verwelkomen.

Tijdens het programma maken de deelnemers kennis met allerlei vaardigheden die helpen tijdens een hbo opleiding. Denk bijvoorbeeld aan workshops als “wat verwacht het hbo van mij?” of “plan je leven, plan je studie”. Maar er was ook ruimte voor een sportclinic van het USC en inspirerende keynotes van presentatrice Eva Eikhout, blogger Mohsin Amdouech en promoter Atif Jadelkarim. Nieuw in deze editie was dat de deelnemers zelf een deel van hun programma konden samenstellen. Dit bracht meer vrijheid en creativiteit in het programma.

“Er was blijheid en opluchting om elkaar weer te mogen ontmoeten op locatie”

Eén van de keuzeworkshops was de workshop Schrijven als een hbo’er. In deze workshop kregen de deelnemers tips hoe je snel en efficiënt een goede tekst schrijft. In krap een uur tijd schreven ze over hun eerste ervaringen met Tune In. Een aantal van die verhalen zijn gepubliceerd op de Tune In website en in HvanA . Sofia Sabbar, een van de deelnemers aan de workshop, werd via haar blog zelfs ‘ontdekt’ door HvanA en is daar nu columnist. Haar eerste stuk, Sofia studeert – De échte inburgering op de HvA , verscheen op woensdag 15 september.