Gratis studiekeuzegesprek HvA goed gevonden, ook in coronatijd

25 mei 2021 11:23 | Studentenzaken

Crisis zorgt ook voor innovatie. Door de komst van corona ging het studiekeuzegesprek van de ene op de andere dag van live naar telefonisch. “Dat was even wennen, maar inmiddels merken we dat telefonisch erg goed werkt,” vertelt keuzecoach Casper Riekwel.

Al bijna twee jaar lang voeren de HvA-keuzecoaches bijna dagelijks studiekeuzegesprekken met studiekiezers en twijfelaars uit het vo en mbo. Een studiekiezer meldt zich hier zelf voor aan via de website. Op de ochtend van het gesprek krijgen ze een reminder via whatsapp, om no-show te beperken.

Telefonische studiekeuzegesprekken

Oorspronkelijk vonden de studiekeuzegesprekken altijd plaats op een HvA-locatie, maar sinds de coronacrisis worden de gesprekken telefonisch gevoerd. Casper: “De studiekiezer weet ons goed te vinden en de drempel voor aanmelding is laag. Studiekiezers hoeven voor een gesprek met een coach niet langer de deur uit: het kan nu gewoon vanuit de vertrouwde omgeving. We merken dat studiekiezers zich telefonisch meer durven open te stellen. Ze voelen zich anoniemer. Hierdoor kunnen wij hen beter helpen en waar nodig wijzen op ander hulpaanbod. Dit studiejaar hebben al ruim 400 studiekiezers gebruik gemaakt van het aanbod en er komen er tot de zomer nog heel wat bij. Ook in het nieuwe studiejaar blijven we gratis telefonische gesprekken aanbieden.”

Waar gaan de gesprekken over?

De gesprekken gaan van 'ik heb geen idee wat ik wil' tot 'hoe pak ik dit aan?' en van 'ik twijfel tussen twee opleidingen' tot ‘past dit echt wel bij mij?’. Casper: “Tijdens het gesprek zoeken we naar wat voor de student belangrijk is in het keuzeproces, hoe je kunt zoeken en welke acties je kunt ondernemen om uiteindelijk tot een keuze te komen. Erover praten geeft lucht en neemt een stukje onzekerheid of stress weg. Hier dragen wij graag aan bij.”