Onderzoek in de identiteit van de hogescholen voor de kunsten

Project

In dit onderzoek wordt de integratie van onderzoek in het hoger beroepsonderwijs gerelateerd aan de ontwikkeling van Nederlandse hogescholen voor de kunsten in de periode 2000-2020.

Sinds 2001 hebben hogescholen naast onderwijs ook onderzoek als taak gekregen. De onderzoekstaak leverde de hogescholen voor de kunsten de vraag op hoe ‘kunsten’ en ‘onderzoek’ bij elkaar horen. Om inzicht te krijgen in de rol van onderzoek leggen we in dit onderzoek allereerst de focus op de ontwikkeling van de identiteit van de hogescholen voor de kunsten. Hierbij staat hun ‘deliberately projected identity’ centraal. Dit is de identiteit zoals die zichtbaar wordt gemaakt via formeel vast gestelde missies, visies en waarden. Inzicht in deze complexe materie helpt hogescholen in hun identiteitsontwikkeling. Het vervolg van dit project zal zich richten op andere elementen van de samenhang tussen onderzoek en kunsten in Nederlandse hogescholen.

De centrale vraag in deze studie is:

Welke rol heeft onderzoek gespeeld in de ontwikkeling van de organisatie-identiteit van de Nederlandse hogescholen van de kunsten sinds 2000?

Onderzoeksmethode betreft een analyse van het formeel vastgestelde beleid binnen de hogescholen van de kunsten. Hiervoor zijn de instellingsplannen van vijf Nederlandse monosectorale hogescholen voor de kunsten verzameld voor de periode 2001-2020. Een discourse analyse resulteert in inzicht in de samenhang tussen de onderzoeksfocus en kunstenfocus van deze instellingen.

Gepubliceerd door  Higher Education, Research and Innovation 17 juni 2022

Project Info

Startdatum 01 sep 2019

Contact