Virtual reality bij Built

Gepost op: 16 jan 2017 | ICT Services

In 2016 is Built Environment gestart met de virtual reality-toepassingen in het onderwijs. De Grassroots-subsidie heeft een directe impuls gegeven dit traject succesvol van de grond te krijgen en uit te bouwen.

Foto: Wikipedia

Virtual reality werd de afgelopen jaren wereldwijd al veel toegepast in games en 3D-films in de bioscoop. Tegenwoordig kan het op veel meer vlakken een toegevoegde waarde hebben. Zo ook in de bouw. Virtual Reality (VR) geeft mensen de kans een andere werkelijkheid te ervaren. In de architectuur neemt VR de laatste jaren een enorme vlucht omdat architecten en bouwkundigen in een vroeg stadium de beleving van het gebouw kunnen (laten) ervaren. Zo kunnen ze hun ideeën met opdrachtgevers delen om betere feedback te krijgen en architectonische oplossingen te toetsen. Op diverse architectenbureaus maakt VR bijvoorbeeld al standaard onderdeel uit van het ontwerpproces en de samenwerking met gebruikersgroepen. Tijdens het ontwerpen van een verzorgingshuis kunnen de architecten bijvoorbeeld de medewerkers virtueel de routing en beleving van het gebouw laten ervaren. Dit wordt als heel prettig ervaren, omdat veel architecten zich er niet genoeg bewust van zijn dat niet iedereen plattegronden gevels en doorsneden gemakkelijk kan lezen. De feedback bevordert de kwaliteit van het ontwerpproces, zo schrijft Carla Stiekema al in een blog over VR op onderwijslab.

VR wordt steeds meer gebruikt in de wereld om ons heen, dat besefte men ook bij Built Environment. Tijdens studieprojecten wordt er door studenten enorm veel tijd in 3D-ontwerpen gestoken, bijvoorbeeld via Revit en SketchUp. In presentaties komen echter alleen de 2D-beelden (gevels, plattegronden) aan bod. Via VR kunnen in de toekomst niet alleen de 2D-ontwerpen worden beoordeeld, maar komt ook de 3D-ervaring centraal te staan. Een toets van het ontwerp door een VR-bril in de loop van projectbegeleiding of aan het eind van een les kan de beleving en feedback op het modelleren versterken. Waar eerder de student de presentatie kon sturen bepaalt de docent nu zelf waar hij in het model van een student heenloopt. Hierdoor geef je meer waarde en beroepsvaliditeit aan de beoordeling van een ontwerp - niet in de laatste plaats omdat je in de beroepspraktijk ook alle details wilt zien om te weten of het ontwerp solide is.

Het studiejaar 2016 - 2017 is een aantal docenten bij Built Environment een kleine pilot met de applicatie qrVR gestart, bij het vak Ontwerptools. De app qrVR geeft studenten en docenten de mogelijkheid met een eenvoudige 3D-bril virtueel door hun modellen heen te lopen. Docent Matthijs de Wit coördineert dit project in samenwerking met het Onderwijslab. Omdat alle studenten van Built Environment in Revit (BIM) en SketchUp werken, biedt qrVR enorme mogelijkheden om de ervaring van de gebouwde omgeving virtueel te ervaren. Op dit moment wordt de tool ook door enkele docenten ingezet tijdens de projectbegeleiding. Omdat de verwachting is dat VR de komende jaren verder zal groeien binnen de architectuur, is het mooi om als opleiding mee te gaan en zelfs voorop te lopen in die ontwikkeling. Ook de kwaliteit van de 3D-brillen verbetert. De Grassroots-subsidie zal dit jaar waarschijnlijk gebruikt worden om - aanvullend op de kartonnen 3D-brillen - een paar brillen aan te schaffen met uitgebreidere 3D-mogelijkheden.