Virtual reality bij Built Environment 2

Gepost op: 1 feb 2018 | ICT Services

Door je eigen 3D model kunnen lopen en de gebruikerservaring kunnen toetsen; het leek een aantal jaar geleden nog een verre toekomst, maar inmiddels is eind juni dankzij de Grassroots subsidie de eerste pilot in het werken met Virtual Reality (VR) succesvol afgerond.

Achtergrond bij het aanvragen van de Grassroots subsidie was dat er tijdens studieprojecten door studenten enorm veel tijd in het 3D-modelleren wordt gestoken. Echter, bij presentaties kunnen er uit de 3D modellen enkel ‘platte’ 2D-beelden worden gegenereerd. Omdat alle studenten van Built Environment in Revit (BIM) en SketchUp werken, biedt VR in potentie enorme mogelijkheden om de ervaring van de gebouwde omgeving virtueel te ervaren. Een belangrijk en voorheen onderbelicht onderwerp, omdat hiermee de ruimtelijke beleving en gebruikerservaring van een gebouw veel beter beoordeeld kan worden. Dit wilden we zo snel mogelijk in het onderwijs implementeren door een pilot met VR op te starten.

Dankzij de Grassroots subsidie hebben we voor Built Environment 150 VR-brillen kunnen aanschaffen waarmee de studenten op een laagdrempelige manier hebben kunnen kennismaken met de mogelijkheden van VR. Tevens zijn er dankzij de subsidie 2 pro-brillen met navigatie en 2 VR-licenties aangeschaft, waarmee een high quality beeld van de 3D beelden kon worden gegenereerd.

De pilot in het werken met VR mochten we uitrollen in het tweedejaars vak Ontwerptools, waarin studenten de opgave kregen om een ontwerp te maken voor een folly aan de Bert Haanstrakade in Amsterdam. Normaal gesproken is de output een set tekeningen die beoordeeld kan worden. Maar dit jaar kon ook de ruimtelijke ervaring worden beoordeeld door andere studenten en docenten door het model te laten lopen. Dit hebben we gedaan door samen te werken met Kubity, een startup bedrijf dat Sketchup- en Revitmodellen kan omzetten naar de VR-bril door het scherm van je eigen telefoon in tweeën te splitsen. Met de zeer gebruiksvriendelijke Kubity-app waar het 3D beeld uit Revit of Sketchup op wordt ingeladen schuif je je telefoon in de VR bril en loop je direct door je model heen.

Studenten waren enorm enthousiast en wij als docenten daarmee ook. Naast het feit dat ze het over het algemeen leuk vinden om met nieuwe gadgets te werken, merkten we gelijk de meerwaarde van VR. ‘Vroeger’ kon de ontwerper bepalen wat het publiek te zien krijgt, nu draaien de rollen om en kan het publiek bepalen waar het in het ontwerp doorheen loopt. We hebben tevens gemerkt dat de manier van feedback geven hierdoor veranderde. Er kon door studenten letterlijk in een eerder stadium kritiek worden gegeven op de beleving en gebruikservaring van ieders ontwerp. Dat was mooi om te zien, er werd meer samengewerkt en gediscussieerd. Datgene wat je ontwerpt wordt letterlijk tastbaarder.

De rol van de architect wordt scherper; die wordt gedwongen het gebouw veel integraler te doordenken, doordat het publiek bepaalt waar het loopt. We hebben gemerkt dat hierdoor veel details door studenten in een eerder stadium worden doordacht. Wanneer bepaalde onderdelen niet mee ontworpen zijn wordt dit immers direct zichtbaar. Het gebruik van VR (3D bril + Kubity app) heeft bij Built Environment de studenten echt een nieuwe ontwerptool gegeven, waarmee ze eenvoudig de voortgang en beleving van hun 3D model kunnen blijven toetsen en tussentijds aanscherpen. Na de serie lessen hebben veel studenten een eigen VR-bril aangeschaft met een abonnement op de Kubity app. Komend semester wordt de pilot definitief in het lesplan opgenomen.