Samen zie je meer!

Gepost op: 25 mei 2018 | ICT Services

In dit blog geef ik een eerste update van mijn Grassrootsprogramma Samen zie je Meer!. In dit programma doe ik in het kader van mijn Master Onderwijskunde een ontwerponderzoek naar hoe de inzet van Virtual Reality-video (VR-video) een bijdrage kan leveren aan de transfer van theorie naar praktijk door studenten aan de tweedegraads lerarenopleidingen van het Cluster Exact en Beroepsonderwijs van FOO.

In februari ’18 heb ik met een aantal collega’s van ons Cluster bekeken welke beroepsopdrachten en welke concepten uit de generieke kennisbasis geschikt zouden kunnen zijn als basis voor video. Er werd in deze bijeenkomst een voorkeur uitgesproken voor het (semi) scripten van de op te nemen video. Waar ik toen nog druk bezig was met het zoeken naar scholen die bereid zouden zijn om filmopnames te laten maken in hun lessen, kwam in maart het voorstel van team ICTO om aan te haken bij het lopend VR-project: een samenwerking tussen de HvA en het Mediacollege Amsterdam. De HvA heeft hiermee de beschikking tot acteurs voor haar scripts terwijl de studenten van de opleiding ‘Filmacteur’ ervaring opdoen in het acteren in VR-producties. Het is de bedoeling om het aantal producties ten behoeve van FOO uit te breiden zodat een database ontstaat van VR-ervaringen om onze studenten nog beter voor te bereiden op de beroepspraktijk. Inmiddels had ik ook een gesprek met Aad Sinke (lerarenopleiding Engels) en Sultan Göksen (lerarenopleiding Economie) achter de rug over hun ervaringen als ontwerper en acteur van reeds opgenomen VR-video’s in dit project. Meedoen met dit project was een kans die ik niet heb laten liggen.

In het ontwerpproces is gekozen om VR-video te ontwerpen die ingezet kan worden binnen beroepsopdracht 3*. Allereerst moesten er scripts geschreven worden, een hele bijzondere activiteit voor opleiders die normaal gesproken voor de klas staan. Er is gekozen voor een casus waarbij ‘vragen stellen’ een belangrijke rol inneemt. Dat laten zien wat je wíl laten zien in maximaal 3 minuten (een voorwaarde vanuit het VR-project) bleek nog best een lastige opgave. Het zijn uiteindelijk 3 scripts en hiermee VR-video’s geworden: (1) een klassensituatie waarbij een docent terugkijkt op een groepsopdracht waarbij posters van het spijsverteringskanaal zijn gemaakt, (2) de terugblik van de docent op deze situatie en (3) de terugblik van een aantal leerlingen. De situatie speelt zich af binnen de opleiding ‘Verzorgende ig’ op een MBO. De scripts zijn voorafgaand door het filmen met behulp van digitale vragenlijsten door studenten en opleiders van feedback voorzien. Op 30 april zijn de scripts opgenomen. Ik mocht erbij zijn en het was ontzettend leuk om de studenten te ontmoeten. Ik stond tijdens de opname buiten het lokaal zodat ik niet in beeld zou komen. Buiten op de gang was het spannend om te horen of het er allemaal zo uitkwam als we bedacht hadden. Het ging heel voortvarend allemaal, studenten en Rufus (hoofd practoraat Mediacollege en acterend docent in de scripts): bedankt!

De komende twee maanden ontwerp ik met collega’s ondersteunende opdrachten bij de VR-video en testen we de combinatie hiervan uit met studenten. Hierover in een volgend blog meer nieuws.

Groet, Charlotte Cannegieter

Lerarenopleiding Biologie

*Beroepsopdracht 3 gaat over het leren van leerlingen en effectieve interactie. Studenten leren om hun lessen zodanig in te richten dat er daadwerkelijk wordt geleerd. De beroepsopdrachten zijn generiek voor alle tweedegraads lerarenopleidingen van de HvA.