Een plan van aanpak bouwen

Gepost op: 8 apr 2016 | ICT Services

De tool “een plan van aanpak bouwen” heeft als doel de student stapsgewijs aan zijn/haar plan van aanpak te laten werken. De tool stimuleert de student actief de stageopdracht te formuleren.

De student leert het bedrijfsprobleem in kaart te brengen, een onderzoekvraag te formuleren en de methode van onderzoek te kiezen.

Eén van de eerste stappen van onderzoek doen, is bepalen wat je te weten moet komen om je probleem op te lossen. Daarvoor is het belangrijk het probleem goed te omschrijven: je weet dan wat je al weet en belangrijker, wat je nog niet weet. Daarmee kun je een plan van aanpak opstellen.

Wij zijn aan het onderzoeken of we een tool kunnen bouwen binnen de interactieve mogelijkheden die het Moodle-platform ons biedt. Uitgangspunten zijn dat de student ziet dat hij meer kan dan dat hij denkt en dat de student tot dieper leren komt. We willen met deze tool de zelfstandigheid van de student vergroten.

Het doel is dat de student zelf een gestructureerd stappenplan doorloopt. Het beeld dat we daarbij gebruiken, is dat van een vliegtuig. Het stappenplan is dan de bouwtekening. Je moet kiezen wat je als eerste doet en als je dat goed doet, valt dat onderdeel van het vliegtuig op de juiste plek. Als het plan van aanpak af is, kan het vliegtuig vliegen en is de koers ingegeven.

We zijn aan het uitzoeken of we filmpjes gaan maken met Videoscribe, Powtoon for education of Mambo gaming, geïntegreerd in het Moodle-platform of een andere interactieve tool.
We ontwikkelen een model voor het plan van aanpak gebaseerd op de vier onderzoeksfasen. Doelen, acties en resultaat staan daarin centraal. Het geheel is een tijdpad. We zijn er nog over na aan het denken of we feedbackmomenten met de docent gaan inlassen.

We hebben al een live deelproefje gedaan met twee studenten die op stage zijn en die elkaars plan van aanpak van feedback hebben voorzien.