Peer-Feedback en collaborative writing (maart 2017)

Gepost op: 31 mrt 2017 | ICT Services

Inmiddels is de Grassroot ‘Peer-feedback en collaborative writing’ een aantal weken onderweg. De groep met wie deze pilot wordt uitgevoerd bleek bij aanvang wat dun (lees: twee studenten). Dat is uiteraard heel erg prettig lesgeven en dat maakt het experiment erg controleerbaar. Lastig is het om te controleren of te ervaren hoe het zou zijn verlopen met een grotere groep. Aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat het een test is van de techniek: als de test met twee studenten werkt, dan werkt het ook met twintig!

Peer feedback

Met deze gedachte in het achterhoofd kan ik zeggen dat ik tevreden ben.

De kern van dit vak bestaat uit het bestuderen van een zeer omvangrijk vraagstuk: ‘waarom is het westen zo rijk geworden en is de rest zo arm gebleven?’. De studenten schrijven gezamenlijk een artikel waarin dit vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken wordt beschreven. Beide studenten onderzoeken ieder een kant van dit vraagstuk en schrijven hier een eigen stuk over. Het geschreven stuk plaatsen de studenten op de gedeelde bibiotheek op MijnHvA (voorheen DLWO). Tot zo ver had ik ook gewoon met MijnHvA kunnen werken. Omdat ik ook wilde dat de studenten elkaar feedback zouden geven was het gebruik van een gedeelde bibliotheek goed.

Student 1 (Else) geeft feedback op student 2 (Thomas)

Nadat de studenten feedback hadden gegeven (via de controleer-functie in Word) kon het document weer worden opgeslagen op MijnHvA. En deze laatste stap was het mij het belangrijkst. Thomas (zie afbeelding) kon nu weer verder met de feedback die hij ontvangen had van Else.

Een ander onderdeel van de pilot van dat voor mij als docent zichtbaar moest blijven welke feedback de studenten elkaar gaven en welke verbeteringen de studenten (als gevolg van de feedback) aanbrachten in hun eigen stuk. Ook dit onderdeel van de pilot is geslaagd. Via de versiebeheer is eenvoudig te achterhalen welke wijzigingen in een stuk zijn aangebracht (zie de onderstaande afbeelding).

De versiegeschiedenis van een document.

Voorlopig ben ik tevreden. Ik kan met MijnHvA-pagina doen wat ik wilde: studenten samen laten schrijven en hen feedback op elkaar laten geven. Dat het aantal studenten wat klein is, is jammer, maar geen reden om niet tevreden te zijn!