Twig - Klinisch redeneren kan je (aan)leren! 1

Gepost op: 2 feb 2016 | ICT Services

Stel, je bent de verpleegkundige van een mannelijke patiënt van 80 jaar oud, met een gewicht van 85 kilo, een lengte van 1.65 meter en een hoge bloeddruk. Welk advies geef je aan de patiënt? Is dat hetzelfde advies als aan een hoogzwangere vrouw van 30 jaar oud,1.65 meter en 85 kilo met dezelfde hoge bloeddruk? Dit (denk)proces heet klinisch redeneren. Dit vereist achtergrondkennis, oefenen en gerichte feedback op het redenatieproces.

Het probleem is dat studenten veel moeite hebben met te (leren) redeneren bij een gebrek aan duidelijke goede en foute antwoorden. Een denkproces is tenslotte niet goed of fout, maar volledig of onvolledig. Twig biedt een oplossing! De applicatie helpt om stappen van het redenatieproces te verzamelen, bundelen en toegankelijk te maken voor medestudenten en de docent. De losse antwoorden zijn een onderdeel van een redenatieproces. Dit leidt tot een soort beslisboom met een conclusie. Alle studenten kunnen alle antwoorden en de docentenfeedback achteraf inzien en als naslagwerk gebruiken. Twig geeft studenten inzicht in alternatieve redenaties en kennishiaten en stimuleert formatief toetsen.

Een eigen applicatie of gebruik maken van bestaande tools..that’s the question. Bestaande applicaties van Google of RationaleOnline voldoen aan bijna al onze wensen maar net niet helemaal. Op goed advies van het docentenlab en ICTS zullen we in blok 3 een keuze maken. Dan kunnen we in blok 4 gaan testen. Collega’s zullen met onze hulp de applicatie in de les uitproberen. We verzamelen de reacties en voila: Twig is een feit!

Met vriendelijke groet,

Anna Hoogenkamp (docent HBO-V) en Jeanine de Jong (student HBO-V)
De ontwikkeling van Twig is te volgen via Twitter #Grassroots #Twig