Hogeschool van Amsterdam

Everybody codes: the micro:bit bij NaSk

Gepost op: 12 sep 2018 | ICT Services

Informatietechnologie wordt steeds belangrijker in onze maatschappij, maar vaardigheden als computational thinking komen nauwelijks aan bod in het primair en voortget onderwijs. Om dit te veranderen is het belangrijk om docenten op te leiden die deze vaardigheden kunnen overbrengen.

Studenten van de lerarenopleiding NaSk hebben het afgelopen jaar ‘getinkerd’ met micro:bits en toebehoren. De micro:bit is een in Groot-Brittanië, speciaal voor het onderwijs ontwikkeld microcomputertje. Het is veelzijdig en betaalbaar. Programmeren kan in een webbased omgeving, waarbij gekozen kan worden tussen javascript (al dan niet met block-editor) en Python.

Studenten NaSk hebben geëxperimenteerd met elektrische schakelingen en robotwagentjes. Zonder programmeerervaring bleek het mogelijk om obstakelmijdende, lijnvolgende, discoverlichte, swingende wagentjes te maken/programmeren, gebruikmakend van op internet aanwezig voorbeeldmateriaal. Studenten creëerden hun eigen skill-tree en gaven vorm aan hun eigen scholing en leertraject. Hiermee zijn twee doelen bereikt. Studenten hebben ICT-vaardigheden opgedaan die ze in hun beroep kunnen gebruiken. En, wellicht belangrijker, ze hebben dit gedaan met een hoge mate van autonomie: ze namen zelf hun scholing ter hand. Dit illustreert de kracht van het in Groot-Brittanië ontwikkelde programma: het is toegankelijk en laagdrempelig en hierdoor effectief voor het ontwikkelen van ICT-vaardigheden van docenten. De volgende stap is de transfer naar het primair/voortgezet onderwijs.