De dag van de waarheid: 30 leerlingen spelen onze escape room

Gepost op: 24 jul 2018 | ICT Services

Maandagochtend, 8 uur. Segbroek College, Den Haag. Een grote scholengemeenschap op de grens van zand en veen, zowel letterlijk als qua leerlingpopulatie (zoek maar eens op waar dat in Den Haag voor staat). Groepsgenoot Danny is voor zijn gevoel vlak na middernacht vertrokken uit Leusden om hier op tijd te ziijn. Om 8.15 uur heetten wij de leerlingen van 3H4 welkom. Zoals ik in mijn vorige blog al uitlegde, was het bouwen van de escape room niet onze enige opdracht. Het spelen hiervan was de apotheose van een project van anderhalve dag, wat wij hebben ontworpen voor het HvA-vak Project Mens en Maatschappij. Om die reden draaiden we niet direct de deur op slot, maar besteedden we dag 1 aan de opbouw naar het spelen van de kamer.

Zoals de heren Ebbens en Ettekoven het er in hebben geramd, begonnen wij met het wekken van interesse en het activeren van de voorkennis over ons thema Duurzaamheid. Na een mindmap en een debat over het onderwerp gingen de leerlingen aan de slag met een researchopdracht. Met behulp van aangereikte bronnen en het wereldwijde web gingen zij op zoek naar antwoorden die van pas zouden komen bij het spelen van de spellen de volgende dag. Na het opdoen van deze kennis konden de creatieve geesten zich uitleven. Een deel van de puzzels moest nog worden ontworpen door de leerlingen zelf, zonder dat zij exact wisten op welke manier hun werk in de escape room zou terugkomen. Er werd ouderwets getekend, geknipt en geplakt en zo kwamen we aan het einde van de eerste projectdag. Tenminste, dat gold voor de leerlingen.

Wij waren echter nog lang niet klaar met het opzetten van de puzzels. Onze in theorie vrij eenvoudig op te zetten puzzels, bleken in viervoud toch wel erg veel kaartjes te bevatten. De kamer moest met vier groepjes tegelijk kunnen worden gespeeld, zodat we in twee sessies een hele schoolklas konden laten spelen. Het oorspronkelijk plan ook nog te variëren in de puzzels tussen de twee sessies werd al vrij snel overboord gezet. Er bleken namelijk voor één sessie al zo’n 150 kaartjes te moeten worden gelamineerd. En om dit toch al tijdrovende klusje nog iets lastiger te maken, moesten er codes en aanwijzingen op de achterkant van de door de leerlingen getekende kaartjes komen.

En dan zijn om half 6 je lamineerhoezen op, waarna je door heel stadsdeel Segbroek op speurtocht moet naar een kantoorboekhandel die hoesjes op kaartjesformaat heeft. Iets wat je bij de derde winkel opgeeft, waardoor je op A4 formaat kaartjes gaat lamineren. Die je daarna nog wel eventjes op maat moet knippen.

Afijn, enkele fijne uren frutselen en fröbelen later, konden we het lokaal dat als escape room ging fungeren eindelijk gaan inrichten. De kistjes, slotjes, QR-codes, enveloppen, kaartjes, nog meer kaartjes, uv-lampjes en nog wat kaartjes werden verstopt, vastgemaakt en dicht geklikt en klaar waren we. Danny was voor zijn gevoel net voor middernacht weer terug in Leusden.

Dinsdagochtend, 8 uur. Wederom waren wij mooi op tijd om alles nog één keer te checken. De eerste vier groepjes konden aan de slag. Het uur waarop wij hadden gerekend, bleek niet toereikend. De puzzelgeest van derdeklassers hadden wij een tikje overschat, waardoor de winnende groep uiteindelijk een goede anderhalf uur bleek nodig te hebben. Wel waren alle groepjes bloedfanatiek bezig en ontstond er een felle competitie om de sleutel en dus de winst. Ook de tweede sessie verliep fanatiek, al had het schrappen van de variatie tussen de twee sessies wat ingefluisterde tips naar bevriende teams uit de tweede groep tot gevolg. Desalniettemin hebben de leerlingen een leuke en leerzame anderhalve dag gehad en kijken wij terug op een succesvol verlopen project.