Digitale feedback

Gepost op: 8 sep 2016 | ICT Services

Volgens velen - zie bijvoorbeeld Hattie (2012), Timperley (2013) - is feedback een van de belangrijkste invloeden op het leren. Feedback kan zowel een positieve als negatieve invloed hebben op hoe studenten verdergaan met hun studie. Na een aantal pilots op de Radboud Universiteit heb ik besloten om op de HvA op grotere schaal naar de effecten van digitaal feedback op het leren van studenten en op de uitvoerbaarheid voor de docent te kijken.

Het gaat hierbij om digitaal audio feedback geven op digitaal ingeleverd werk van studenten. Aangezien ik gewend ben om thuis achter mijn Mac te zitten met QuickTime en een Snowball-microfoon vond ik dat het tijd was om te kijken of digitaal audio feedback ook op grotere schaal én op mijn werkplek tijdens werkuren mogelijk was.

De studenten hebben digitaal audiofeedback gekregen op het eerste deel van hun onderzoek en zijn vervolgens gevraagd om een enquête in te vullen. Na het inleveren van het tweede deel van hun onderzoek zijn ze opnieuw gevraagd om een enquête in te vullen.

Via de HvA-kanalen (wat hebben wij veel goede mensen met ICT-kennis verspreid over de HvA!) bleek het mogelijk te zijn om Camtasia te installeren op mijn HP-laptop. Binnen de Faculteit Onderwijs en Opvoeding is er ook een Sennheiser-microfoon beschikbaar. Dus de techniek mocht geen probleem zijn.

In het Wibauthaus is er een mooi lokaal ingericht voor digitale opnames. Echter is het niet altijd even interessant noch mogelijk om daarnaartoe te gaan om snel even wat feedback te geven. Praten tegen je computer in een kantoor met 11 collega’s is ook niet ideaal en, zoals bekend, zijn lokalen niet altijd beschikbaar op het moment dat je er eentje nodig hebt.

Vooruitgang digitaal feedback geven

In het begin op de Radboud Universiteit heb ik hardop lezend feedback gegeven. Echter ontdekte ik dat ik veel langzamer ging lezen en lang niet overal iets nuttigs te zeggen had. Dit werd erg tijdrovend, zowel voor mijzelf als voor de luisteraar. Wel vonden studenten het fijn om hun verslag van iemand anders terug te horen om zodoende bewust te worden hoe het op een ander kan overkomen.

Inmiddels lees ik snel het verslag door, highlight taalfouten en opmerkelijke onderdelen. Ik neem puur mijn feedback op samen met hoe ik de rubric invul opdat studenten precies weten waarom ze bepaalde feedback of een bepaald cijfer krijgen. Dit alles duurt even lang als het gewoon lezen en schrijven van feedback. Ik post vervolgens alles op YouTube en stuur een private link naar de student. Daarna wordt de link en de ingevulde rubric op DLWO geplaatst.

De eerste resultaten

Hoewel het niet helemaal valide noch betrouwbaar is, durf ik te stellen dat er een enorme sprong in de kwaliteit van het tweede essay gemaakt is. Ik durf niet te stellen dat het beter is dan puur schriftelijke feedback - lees hier meer over in het artikel van Brearley en Rod Cullen - maar ik heb nog geen extra feedback of uitleg aan een student hoeven geven. Wel zijn de studenten heel tevreden over deze vorm van feedback. “I wouldn’t change anything. A screen cast YouTube video is super clear and useful!”

Vervolgens: ik wil verder kijken naar de mogelijkheden tot opnames op de HvA-werkvloer aangezien ik nog steeds alles thuis doe; en daar kan misschien het Grassroots budget voor worden gebruikt. To be continued!