Hogeschool van Amsterdam

Digital (Formative) Assessment

Gepost op: 2 mei 2017 | ICT Services

Na ruim een jaar bezig te zijn geweest met mijn Grassrootsproject is nu de tijd aangebroken om voorzichtige conclusies te trekken. Ik ben destijds begonnen - ondersteund door genoeg bewijs uit onderzoek - met het geven van audiofeedback. In deze blog licht ik mijn ervaringen met deze methode toe.

De techniek

Van tevoren wist ik al dat het een en ander nodig zou zijn om ervoor te zorgen dat de ontvanger van de feedback alles kon verstaan. Daartoe heb ik Camtasia gebruikt voor screencasting om de studenten letterlijk door hun eigen documenten en rubrics mee te kunnen nemen. Ook heb ik een eigen Snowball-microfoon gebruikt om ervoor te zorgen dat de audio verstaanbaar zou zijn.

  • Camtasia: in het verleden heb ik altijd Apple's QuickTime (gratis) gebruikt voor screencasting. Je kunt echter niet pauzeren en is er een tijdslimiet voor de opnametijd. Camtasia is heel gebruiksvriendelijk en heeft nog meer mogelijkheden dan waar ik hem nu voor gebruik.
  • Snowball: de microfoons van de HvA0laptops zijn niet afdoende voor een kwalitatief goede audio-opname. Een Snowball-microfoon of Razor-headset zijn hier echter heel goed voor. Er zullen heus wel goede microfoons zijn maar deze twee heb ik zelf ooit thuis aangeschaft en voor mijn doeleinde naar volle tevredenheid gebruikt. De opnames die ik maak zijn niet professioneel en ik besteed er geen extra tijd aan een nette afwerking. Ik geloof dat studenten voor dit doeleinde daar op zitten te wachten.
  • De opslag: zelf heb ik alle opnames op YouTube geplaatst en een "hidden link" naar de studenten gestuurd. Vimeo zou in principe ook hiervoor geschikt zijn. Binnen de HvA beschikken we natuurlijk over heel veel opslag via MyMedia echter - en daar kom ik op een nadeel van het werken met audio-feedback - kun je eigenlijk alleen op een HvA-locatie filmpjes uploaden in mymedia. MyMedia is ook niet heel gebruiksvriendelijk, noch voor medewerkers noch voor studenten. Vimeo zou ook hiervoor goed te gebruiken moeten zijn maar daar heb ik vooralsnog geen gebruik van gemaakt.

De opname

Dit is het grootste nadeel van dit systeem. Ik heb beschikking tot een archiefruimte (ja, letterlijk een kast!) waar ik deze opnames kan maken. De ruimte is beperkt op de HvA. Doordat het kantoor gedeeld wordt kan het maken van een goede opname collega's gekmaken van al dat geklets. Of de opname wordt juist steeds wordt verstoord door andere gesprekken. Al eerder heb ik de wens geuit om een aantal buzzibooths of soortgelijke ruimtes te hebben binnen de HvA; het liefst een paar per verdieping waar de medewerkers rustig kunnen werken. Voor mij is het nog steeds zo dat ik me terugtrek in "mijn kast" (waar er trouwens geen elektriciteit is dus een volle laptopbatterij essentieel is) of, nog vaker, gewoon naar huis ga om verder te kunnen werken.

De inhoudelijke kant

De studenten zijn positief over audiofeedback, sommigen zijn er zelfs mee begonnen in hun eigen klas. Echter heeft het meer effect als het gaandeweg wordt gebruikt tijdens een formatieve feedback (feedforward) moment in plaats van aan het einde van de rit (een moduletoets). Na een gewenningsperiode kost het uiteindelijk niet meer tijd dan normaal gezien. Je kijkt het verslag na, geeft er audiofeedback op en slaat alles op. Vervolgens plaats je een link op MijnHvA of stuur je die direct naar de student. Dit alles kost natuurlijk iets meer tijd dan de normale manier van nakijken waarbij je je commentaar opschrijft maar uiteindelijk kost het minder tijd. Mondeling kun je veel meer toelichten, de intonatie geeft meer informatie dan de geschreven tekst. Daarnaast komen er geen studenten komen niet terug met extra vragen en hun eindverslag is kwalitatief veel beter en behoeft, over het algemeen, geen extra werk noch feedback.

Conclusie

Mits de HvA aan de randvoorwaarden zou willen doen - namelijk de techniek en een geschikte ruimte - is dit mijns inziens dé manier om de studenten beter op hun eigen niveau te begeleiden. Ook draagt het uiteindelijk bij aan een verhoogde kwaliteit door studenten te leren iets met feedback te doen in plaats van alleen onderaan een rubric te kijken naar hun eindcijfer. Ik blijf hier zeker mee verdergaan en weet dat een aantal collega’s hier ondertussen ook mee bezig is na volle tevredenheid van hun studenten. Jij toch ook? Wil je meer weten en een voorbeeld zien loop eens een keertje binnen bij ruimte 6A15 in het Kohnstammhuis!