Best of both worlds: digitaal analoog nakijken

Door: Jordi Vermeulen
Gepost op: 28 mrt 2020 | ICT Services

Bij het Grassroots-project ‘Digitaal analoog nakijken’ kijken docenten van FOO na op de iPad, met een digitale pen, de zogeheten pencil.

Deel annotaties niet zichtbaar na exporteren

Vanaf de start tot enkele weken later verliep het annoteren zonder problemen. Totdat een student opmerkte dat hij op enkele pagina’s van zijn nagekeken verslag geen enkele opmerking zag staan. “Klopt dit wel?”, vroeg hij. Nee, dat klopte helaas niet. Bij het exporteren en/of delen van het geannoteerde bestand (vanuit een app als Pages of Notes Writer) gaat er iets fout, waardoor een deel van de annotaties niet zichtbaar wordt. Het alternatief, nakijken binnen de Brightspace-app Assignment Grader, biedt helaas ook geen soelaas. Half januari bleek dat ook docenten bij andere faculteiten zijn gestopt met het gebruik van de Grader-app, vanwege dezelfde synchronisatieproblemen. Navraag door de afdeling ICT bij D2L, het bedrijf achter Brightspace, leert dat het probleem zich alleen voordoet bij de nieuwste versie iPads. Het bedrijf belooft deze bug te repareren.

Schermafbeeldingen bieden een tijdelijke oplossing

Het is frustrerend om een verslag na te kijken en vervolgens te bemerken dat sommige opmerkingen niet zichtbaar zijn voor de student. Om dit – totdat het probleem verholpen is – te ondervangen maak ik nu schermafbeeldingen van het met de pencil nagekeken verslag. Die schermafbeeldingen mail ik vervolgens naar studenten. Dit is uiteraard een zeer arbeidsintensieve en omslachtige manier van werken.

Annoteren biedt veel voordelen

Afgezien van de technische problemen bevalt het annoteren goed: het bespaart tijd vergeleken met het typen van tekstwolkjes in Word en het annoteren is ‘rijker’ omdat je makkelijk kunt omcirkelen, pijltjes kunt trekken, et cetera. Vergeleken met nakijken op papier is het voordeel dat inkt en papier bespaard worden. Daarnaast kun je een digitaal nagekeken verslag snel weer opzoeken in je eigen archief. Een derde voordeel: studenten hoeven niet naar de HvA te komen om hun op papier nagekeken verslag op te halen.

Wat vinden studenten ervan om verslagen terug te krijgen die de docent met de pencil heeft nagekeken?

“Wat mij betreft maakte het niet heel erg veel verschil [tussen getypte tekstwolkjes en annotaties middels de pencil].”, zegt Roel. “Af en toe was het lastig te lezen, maar vaak bespraken we het ook nog mondeling dus dan kon ik navragen wat er stond. Maar vaak kon ik het wel bedenken. Persoonlijk vind ik getypte tekstwolkjes in Word het prettigst. Papieren versie is ook prima, alleen dan is het ophalen natuurlijk wel eens lastig. Nakijken met pencil is een prima methode denk ik, al is het voor mij dus niet de allerprettigste.” Student Marc geeft aan dat hij mijn opmerkingen vaak niet kon lezen, en dat hij het onoverzichtelijk vond. Met hem heb ik daarom afgesproken elke met de hand geschreven opmerking handmatig te nummeren en er nog meer op te letten zo duidelijk mogelijk te schrijven.

Wat zijn de ervaringen van andere docenten met het nakijken op de iPad?

“Een drama”, aldus collega Janneke. Ze licht toe: “Dat komt ook doordat ik linkshandig ben, met mijn hand scroll ik per ongeluk automatisch de pagina weg. Het vastzetten van de tekst is mij niet gelukt. Daarnaast schrijf ik niet netjes. Wel handig vond ik de opties om tekst te selecteren, geel te maken, door te strepen. Uiteindelijk ben ik toch weer geswitcht naar mijn laptop, want daar kan dat ook op en gaat het sneller. Het had voor mij niet echt meerwaarde. De enige meerwaarde is dat je je nakijkwerk op de iPad makkelijk mee kan nemen, omdat ‘ie wat kleiner is dan een laptop.”