Blended Learning Made Easy

Gepost op: 2 mei 2018 | ICT Services

Flexibeler onderwijs voor onze deeltijdstudenten aan de lerarenopleiding Engels. Dat was onze opdracht vanuit het management. We werden erg vrij gelaten in hoe we dit zouden vormgeven.

Bij mijn vorige werkgever, Hogeschool Utrecht, heb ik ervaring opgedaan met het blenden van modules en het ontwerpen van ‘flipped’ onderwijs, aan de hand van het R2D2 model. Dit model biedt een open structuur en daarmee houvast, maar dus ook veel vrijheid om je module op een creatieve manier vorm te geven.

R2D2 staat voor Read Reflect Display Do; je herkent er vast Bloom’s of een andere taxonomie in. Door je (bestaande) module eerst te ontleden en daarna ‘flipped’ of anders weer op te bouwen kun je ook eventuele eerdere weeffouten herstellen en denk je heel bewust na over

  • wat een student alleen thuis kan (en dat is meer dan je denkt!) (Read, Reflect)
  • wat online kan zowel in eenrichtingsverkeer als interactief (Display)
  • hoe je de lestijd vervolgens het meest effectief kunt gebruiken. (Do)

Het nadenken hierover kost even tijd, maar met collega’s praten over hoe iets beter, efficiënter, effectiever en leuker kan is vooral ook inspirerend!

We hebben met team Engels toen besloten het R2D2 model te gebruiken om een aantal modules te blenden. Ik heb het model meerdere malen gepresenteerd en geïnteresseerden voorzien van materiaal, zoals invulschema’s. Ook collega’s uit de andere taalvakgroepen zijn het R2D2 model gaan gebruiken en met zoveel gebruikers leek het me vooral heel nuttig om iedereen de (altijd) schaarse tijd zo nuttig mogelijk te laten gebruiken. ICT is vaak een struikelblok en omdat Sharepoint (DLWO) een niet heel intuïtief programma is, heb ik een template ontworpen. Dat heb ik getest op en met een collega, voordat we met hulp van de ICT-afdeling dit template hebben gekopieerd en beschikbaar gesteld voor geïnteresseerden.

Het template is een uitgebreide maar ‘lege’, nog in te vullen website geworden. De interface is overzichtelijk en is meteen te gebruiken, maar kan ook helemaal aangepast worden. Aan de linkerkant is de index altijd zichtbaar, met tabbladen als ‘Weekly schedule’, ‘Course material’, ‘Assessment’ en ‘Forum’ en voor elke week een aparte pagina: week 1 tot en met 14.

Het gaat natuurlijk vooral om deze ‘weekpagina’s’, want hier is niet alleen het weekprogramma en het reguliere huiswerk (Read) te vinden, maar ook de activerende en vaak interactieve opdrachten (Reflect, Display) die een module een blended module maken. Voor deze online opdrachten maak ik bijvoorbeeld gebruik van het Forum, een in te voegen onderdeel van Sharepoint. Met Educaplay maak ik meteen in te vullen kruiswoordpuzzels, quizzes, gapfills en matching activities. En met Edpuzzle stel ik tijdens het kijken van een video, vragen aan de kijkende student. Zo leren de studenten niet alleen dieper, maar heb ik ook een beeld van hun kennis en begrip. Zo kan ik in de les nog even wat repareren of juist met de groep meteen het diepe in en aan de slag (Do).

De studenten ervaren de quizzes, filmpjes en andere voorbereidende verwerkingsopdrachten als verrijkend en komen vaker voorbereid en met goede vragen naar de les. Ook voor ons als docenten geldt dat hoe meer lagere orde vaardigheden er vooraf online gedaan zijn, hoe sneller we met de hogere orde vaardigheden aan de gang kunnen en hoe meer we bereiken in de lessen.

Screenshot leeg template