Augmented Reality Sandbox

Gepost op: 27 jan 2017 | ICT Services

Als vakdidacticus aardrijkskunde ontwikkel je een soort zesde zintuig. Een zintuig dat ontwikkelingen in de maatschappij scant en vervolgens een vertaalslag naar de onderwijspraktijk tracht te maken. Exact dit gebeurde toen een Youtube-film over een Augmented Reality Sandbox mij bereikte.

Foto: Armin Viergever

Als vakdidacticus aardrijkskunde ontwikkel je een soort zesde zintuig. Een zintuig dat ontwikkelingen in de maatschappij scant en vervolgens een vertaalslag naar de onderwijspraktijk tracht te maken. Exact dit gebeurde toen een Youtube-film over een Augmented Reality Sandbox mij bereikte. De techniek van een dergelijke ICT-toepassing was mij niet onbekend. Als frequent museumbezoeker was ik al eens geïnspireerd door de samenwerking tussen kinect camera’s en projecties. De Augmented Reality Sandbox was echter dé toepassing op aardrijkskundig gebied waar ik op gehoopt had.

Tijdens een kort Google-onderzoek bleek de benodigde software gratis te downloaden op de website van de University of California. De aan de University of California verbonden onderzoeker Oliver Kreylos heeft niet alleen de software beschikbaar gesteld, maar ook handleidingen, instructiefilms en heeft een heuse Augmented Reality Sandbox community opgezet. Mijn beperkte ICT-vaardigheden konden geen belemmering meer zijn voor de constructie van een eigen Augmented RealitySandbox. De laatste horde werd genomen met de toekenning van een Grassroots. Vanaf dat moment stonden alle seinen op groen.

Na twee maanden materiaal verzamelen, bouwen en uitvoerig testen was er een operationele opstelling. De opstelling moet echter nog aangepast worden om in elke ruimte van het Kohnstammhuis gebruikt te kunnen worden. Daarnaast is het noodzakelijk om de kinect-camera te kalibreren. Vanwege een weinig zuivere fabrieken kalibratie is de projectie in de Sandbox naar de randen toe nog niet optimaal. Ook hier heeft Oliver Kreylos een uitgebreide handleiding geschreven. De handleiding is echter lastig te begrijpen; ik zou als er een uitgebreide studie van moeten maken om het geheel te bevatten. Lezers die ervaring hebben met kalibreren van kinect-camera’s en een vrijblijvende bijdrage wil leveren, wil ik dan ook graag vragen contact met me op te nemen.

In de komende periode zullen de didactische toepassingen van de Sandbox worden getest in verschillende fysisch geografische en vakdidactische vakken uit het bestaande curriculum van onze opleiding. De vakvereniging van aardrijkskundedocenten, het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG), heeft al interesse getoond voor de plaatsing van een artikel in hun maandblad. Zo bereikt de toepassing een groter publiek. Mogelijk kan de Sandbox op die manier een vaste waarde worden in het vakdidactische palet van de moderne vakdocenten aardrijkskunde.

Foto: Armin Viergever

Foto: Armin Viergever