Leren programmeren met de microcontroller

Gepost op: 29 mei 2017 | ICT Services

De toegewezen Grassroot voor de Pabo en UPvA zal worden ingezet voor leskits voor ICT en W&T-onderwijs. De leskits zullen een dubbele werking hebben. Enerzijds leren de studenten zelf omgaan met deze middelen. Anderzijds heeft het effect op de kinderen van het basisonderwijs die de middelen krijgen aangeboden van de studenten tijdens hun stage.

Arduino

Een vraag om deze leskits kwam van buiten, waar programmeren door kinderen sterk in de belangstelling staat van professionals en de pers. Het sluit aan bij de inzichten op het onderwijs van de toekomst en de daarbij horende 21e eeuwse vaardigheden. Intern was er behoefte aan fysiek materiaal waar studenten mee aan de slag kunnen gaan. Het creëren van lesmateriaal spreekt een hogere cognitieve orde aan dan er alleen maar over lezen. Een probleem dat daarbij werd ervaren was de beperking van het niet kunnen installeren van oefensoftware op de HvA-systemen.

Daaruit kwam het idee om Arduino microprocessoren aan te schaffen. Eenvoudige systemen waarmee kinderen het programmeren kunnen ervaren en waarmee studenten uitgebreidere lessen kunnen ontwerpen waar bijvoorbeeld sensoren bij worden gebruikt. Het doel van deze opzet is het vergroten van eigen vaardigheid van de student. Studenten maken vervolgens digitale lesbrieven die door anderen geleend kunnen worden waardoor kinderen op de basisschool effectief onderwijs krijgen in nieuwe vaardigheden.

De eerste ervaringen met testsystemen laten voor de docenten ook enige hobbels zien: het starten met een Arduino blijkt niet ‘kinderlijk’ eenvoudig. Er is enige basisopzet nodig om in de korte tijd die de lessen bieden tot een succes te komen. Dit gaan wij eerst oplossen zodat studenten met een korte voorbereiding toch vlot resultaat boeken en daarmee tot die fase van creatie kunnen komen.

Met de aanschaf van een flinke hoeveelheid Arduino’s werd binnen de pabo ingezet op systematisch leren denken door middel van programmeren. Studenten doorliepen een steile leercurve, waarbij didactisch werd ingezet op leren door te onderzoeken. De succeservaring van het werkende product was daarbij eigenlijk bijzaak. Dat neemt niet weg dat de knipperende lampjes en piepende luidsprekers fraaie resultaten waren. De studenten hebben hun ervaringen geëvalueerd en vertaald naar hun eigen lesgeven. Dit heeft onder andere geresulteerd in trotse studenten die met leskisten en -brieven hun kinderen opmeenamen in het onderzoekend leren programmeren.