Inzet van 360-graden camera bij forensisch onderzoek

Gepost op: 23 jun 2017 | ICT Services

In november 2016 werd bekend dat ik samen met het Onderwijslab (techniek), na deelname aan de tweede ronde van Grassroots, het prijzengeld van €1000 had gewonnen. Na het ontvangen van veel positieve reacties begon het echte werk. Het uitgeven van die €1000 bleek zo makkelijk nog niet.

Door de inrichting van ons curriculum bleek dat het niet verstandig was om in het voorjaar van 2017 al de €1000 te spenderen aan een 360° camera, want dat is onder andere waarvoor de Grassroots is aangevraagd. De 360° camera zal in september 2017 pas door onze vierdejaars studenten gebruikt gaan worden in een van de praktijklessen. Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van de 360° camera’s voor consumenten willen wij dit zo lang mogelijk uitstellen om binnen de opleiding met de meest geavanceerd 360° camera te kunnen werken.

Daarnaast is ondersteunde software voor het verwerken van de 360° opnames ook van essentieel belang. Ik merkte al snel dat ook dat nogal een uitdaging is. Het aanschaffen van een goed programma is er al één maar een uitgebreide licentie verkrijgen zodat ook studenten ermee kunnen werken is een tweede uitdaging. Daarnaast blijkt het erg lastig om binnen de HvA serverruimte te krijgen. Als wij met software en grotere bestanden gaan werken - zowel leermiddelen als opdrachten voor studenten - is het prettig om dit vanuit een server te doen en niet afhankelijk te zijn van een laptop van een van de medewerkers.

Inmiddels ben ik met een webdeveloper van het Nederlands Forensisch Instituut een samenwerking aangegaan. Op dit moment zijn wij ons met name aan het oriënteren op het gebied van geschikte VR-software. We kunnen de 360° opnames die vorig jaar gemaakt zijn door het Onderwijslab gebruiken om zo de gratis uitprobeerversies van verschillende programma’s uit te testen. Een geschikte toepassing betekent voor ons dat deze bruikbaar is voor zowel het opleidingsteam als de studenten. Idealiter ontwikkelen wij met het programma leermiddelen maar kunnen studenten ook zelf aan de slag laten gaan met eigen gemaakte opnames van de 360° camera.

Het proces loopt trager dan verwacht maar we hopen binnenkort belangrijke keuzes te gaan maken om zo voor aanvang van schooljaar 2017-2018 de benodigde apparatuur en software in huis te hebben.