Van visserstrui tot creatieve workshop

Centre of Expertise City Net Zero en Centre of Expertise for Creative Innovation stimuleren onderzoek naar duurzaamheid

12 jan 2023 14:16 | Kenniscentrum Techniek

Begin 2022 slaan het Centre of Expertise City Net Zero en het Centre of Expertise for Creative Innovation de handen ineen voor een zogenoemde cross-overregeling. Samen roepen ze alle docenten en onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) op om vernieuwende projectideeën te delen binnen het thema Duurzaamheid in de Metropoolregio Amsterdam. Later dat jaar ontvangen zes van de voorstellen een financiële bijdrage van maximaal €12.500. Dat heeft inmiddels tot inspirerende resultaten geleid. Wij lichten hier twee projecten uit.

De Metropoolregio Amsterdam wil in 2050 klimaatneutraal, circulair en klimaatbestendig zijn. Het Centre of Expertise City Net Zero draagt hier samen met partners uit onderzoek, onderwijs, overheid en bedrijven aan bij.

Het Centre of Expertise for Creative Innovation is een nationaal kennis- en innovatienetwerk voor de creatieve industrie. Het zet kunst, ontwerp, digitale media en technologie in voor een duurzame, inclusieve en participatieve grootstedelijke samenleving.

Met de cross-overregeling willen de twee Centres of Expertise duurzaamheid bevorderen door nieuwe samenwerkingen tussen verschillende disciplines en tussen onderwijs en onderzoek te stimuleren. Dat is goed gelukt, zo blijkt uit de resultaten van de projecten Keeping it local en Samen zichtbaar duurzaam.

Hendrik in de visserstrui. (Foto: Niels van Veen)

KEEPING IT LOCAL: EEN 3D-GEBREIDE TRUI VOOR DE LAATSTE VISSER VAN AMSTERDAM

Hendrik Kramer is zesde generatie van een vissersfamilie uit Urk. Hij probeert duurzaam te vissen, maar moet concurreren met de industriële visserij. Met het project Keeping it Local willen Maaike Feitsma en Leslie Eisinger, onderzoekers bij het lectoraat Fashion Research & Technology, de mode verduurzamen. Zij steunen Hendrik in zijn missie, door met 3D-breimachine een visserstrui te fabriceren met traditionele en computergegeneerde patronen, die symbool staat voor Hendriks strijd en zijn Urkse roots.

Verder lezen? In dit artikel nemen Hendrik en de onderzoekers je mee in hun verhaal.

Dit project is een samenwerking tussen AMFI HvA, de Gerrit Rietveld Academie, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Saxion Hogeschool en de HvA University Store.

SAMEN ZICHTBAAR DUURZAAM

De HvA heeft de ambitie om duurzame verandering teweeg te brengen. Best en worst practices worden echter nog te weinig zichtbaar met elkaar gedeeld. Het project Samen zichtbaar duurzaam wil daar verandering in brengen. Hoe? Door duurzame initiatieven, en de mate van duurzaamheid binnen de HvA (en vervolgens buiten), op creatieve en interactieve wijze zichtbaarder maken. Dit gebeurde bijvoorbeeld in oktober 2022 op het Society 5.0 Festival. Tijdens de workshops 'Co-Creating beyond green' en 'Duurzaamheid: van Sec naar Sexy' werd duurzaamheid zichtbaar, tastbaar en bespreekbaar gemaakt.

Verder lezen? Op de projectpagina staan meer voorbeelden van lezingen, workshops en publicaties die de zichtbaarheid van duurzame veranderingen vergroten.

Dit project is een samenwerking tussen de HvA Green Office, de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie, de Faculteit Onderwijs & Opvoeding, de Faculteit Techniek en diverse externe praktijkpartners.

Over de cross-overregeling

De projecten die de financiële bijdrage hebben ontvangen, gaan over complexe uitdagingen in de Metropoolregio Amsterdam die vragen om een integrale benadering, met input vanuit verschillende disciplines. Doel van de regeling is om nieuwe samenwerkingen tussen verschillende disciplines en tussen onderwijs en onderzoek te stimuleren. De middelen kunnen worden ingezet om een nieuw idee te onderzoeken, een samenwerking te verkennen of om de impact van bestaande projecten/innovaties/bevindingen te vergroten. Hier vind je een overzicht van alle projecten die onder de regeling vallen.