Coworking spaces niet meer weg te denken uit de stad

Promotie Victor Cabral: A look inside the coworking space

8 jan 2023 14:41 | Centre for Economic Transformation

In de afgelopen twee decennia is het aantal coworking spaces in veel steden over de hele wereld snel toegenomen. Coworking spaces zijn gedeelde kantoorruimtes voor mensen die in een sociaal-georiënteerde omgeving willen werken. Deze plekken worden steeds relevanter voor zelfstandigen, starters en - in toenemende mate - voor werkenden in loondienst.

Zo blijkt uit het onderzoek van Victor Cabral. Het onderzoek opent de 'black box' van deze coworking spaces om een dieper inzicht te krijgen in wat deze samenwerkplekken zijn en wat ze hun huurders bieden.

Cabral verklaart de opkomst van coworking spaces aan de hand van de veranderende stedelijke landschappen, naast de veranderingen in het productiesysteem. In veel steden vinden steeds meer kennisintensieve activiteiten plaats, waardoor een groter beroep op intellectuele capaciteiten wordt gedaan in plaats van op fysieke input of natuurlijke hulpbronnen. Flexibele werkregelingen - werkomstandigheden, tijd en/of plaats - lijken een essentieel aspect te zijn in een economie die gebaseerd is op kennisproductie. Daarnaast is er sprake van een snelle toename van het aantal ondernemers, specifiek van het aantal zelfstandigen.

Promotieonderzoek Victor Cabral

In het onderzoek identificeert Cabral verschillende profielen van samenwerkplekken en hoe deze aan huurders worden aangeboden. Daarnaast gaat hij in op de vraag hoe coworking spaces sociale interactie bevorderen. Daarin blijken de manager als verbinder, de curatie van de mix van coworkers, de fysieke inrichting en formele/informele hulpmiddelen voor sociale netwerken allemaal een rol te spelen.

Victor Cabral: “Coworking is all about the idea of ‘it’s just better when we are together”

Het onderzoek gaat verder in op de dynamiek van sociaal kapitaal in coworking spaces en de waarde die dit heeft voor de individuen die er werken. Tenslotte heeft Cabral onderzocht hoe coworking spaces reageerden op de COVID-19 pandemie. Hieruit blijkt dat in turbulente tijden de beheerders van coworking spaces er baat bij hebben om nauw samen te werken met hun huurders om nieuwe zakelijke mogelijkheden te vinden voor zowel de huurders als de coworking space zelf, en om een gevoel van coworking-gemeenschap in stand te houden.

Promotie Victor Cabral

Victor Cabral verdedigt op woensdag 25 januari om 14.00 uur zijn proefschrift getiteld 'A look inside the coworking space. The social and entrepreneurial relevance of new flexible office space environments.' in de Aula van de Universiteit van Amsterdam, Singel 411 in Amsterdam.

Neem voor meer informatie contact op met Victor Cabral via v.cabral@hva.nl.

Coverbeeld promotie 'Together we can do better'